Skip to content

Radiointervjun

För lite att göra, för mycket öl kvar för att lägga sig.

Brorsan lyckades rippa ljudfilen från P4-intervjun så jag har lagt ihop den med lite bilder från ångsparksbygget. Jag har fortfarande svårt att se vad som är så märkvärdigt med den här raketen jämfört med allt annat vi håller på med, men en inte helt orimlig förklaring är att ångraketen fungerar felfritt medans våra andra jetmotorer hittills inte är mer än påkostade skrothögar…

Published inRaketsparken

14 Comments

  1. Johansson Johansson

    Du har mail Tord!

  2. Oj, får be om ursäkt att jag missade mailen, trodde den följde med då jag skrev in din i formulärfältet för inlägg. Här kommer den tord.bjorklund@afconsult.com

  3. Olov Olov

    Men det kanske va så Daniel menade i inlägget…

  4. Olov Olov

    Bara appropå så skulle denna Karl S mycket väl kunna vara min farbror!

  5. Johansson Johansson

    Hej Daniel!

    Är det en kollega som är här och läser? Hur som helst så var det här mest tänkt som en kul grej att testa så vi kommer inte lägga ner någon energi på att bygga en ny raket, vi har fullt upp med alla andra åbäken som det är nu.

    Något som vore intressant ifall man hade tid och lust vore att bygga ett tryckkärl med en elpatron i så man kan värma vattnet utan att behöva elda, jag har sett några såna byggen och det verkar smidigt om än lite mesigare.

  6. Johansson Johansson

    Hej Tord!

    Bra info om materialutmattning, jag diskuterar gärna vidare via mail men det är lite svårt då du inte lämnat ut någon mailadress.

    Jag höll tidigare på bygga en dubbelverkande ångmaskin och köpte en militär ångpanna för att driva den med, gick med i ångbåtsföreningen och startade en byggtråd i forumet men tröttnade till slut på alla moralkakor. Enligt vissa drivande krafter där kan man inte ens släppa en fis i en behållare om den inte är gjord i speciellt tryckkärlsstål och byggd av en licenssvetsare.

    Det enda dom lyckats med är att skrämma bort alla hemmabyggare från föreningen så dom håller på i det tysta istället, jag fick mail från flera gubbar som inte vågade skriva i forumet om vad dom körde med.

    Med detta menar jag inte att du överdriver riskerna, du vet garanterat mycket mer om detta än vad vi gör. Däremot är det så att ska man bygga efter konstens alla regler finns det ingen nu levande hemmapulare som har råd och resurser för att tillverka en ångraket.

    Men som sagt, jag diskuterar gärna detta med dig då jag vill lära mig mer om tryckkärl och ånga.

  7. Daniel Ivarsson Daniel Ivarsson

    Tord har självklart alldeles rätt men det finns en lösning. Ta och tvinga fram lite grejor av farbror Karl S, han går nog att muta med en tårtbit. På Jobbet finns det rör och ventiler tryckgodkännda till 272 bar och minst 545 grader. Jämtkraft har en slogan som säger att de skall vara en “drivkraft för regionen” och ni har bevisat vilken drivkraft som ångan kan åstadkomma.

    Daniel Ivarsson.

  8. Hejsan!

    Måste börja med att säga att ångsparken är en genial idé, grymt coolt. Dock ställer jag mig frågan om ni vet vad ni gör när ni hettar upp en gasflaska till denna temperatur. Mättad ånga håller en temperatur kring 252 grader vid 40 bar och en gasflaska är konstruerad för maximalt 50 grader och 250-330 bar beroende på typ. Vid högre temperaturer än 50 grader försämras materialets egenskaper drastiskt och därmed konstruktionens förmåga att bära tryck. Om man till detta lägger att flaskan hettas upp och sedan töms relativt momentant utsätts denna för kraftig utmattning, både vad gäller tryck- och temperaturvariationer. Sammantaget ger detta att flaskan kan i värsta fall brista, även om trycket är långt ifrån flaskans konstruktionstryck. Jag vill bara informera er om detta innan någon blir allvarligt skadad eller rent av omkommer, vilket blir fallet om flaskan skulle brista med personer i närheten. Om ni vill ha mer information om detta och eventuellt hjälp med hur ni kan göra detta på ett säkert sätt än ni välkommen att kontakta mig på min mail.

    Med vänlig hälsning
    ÅF (Ångpanneföreningen)
    Tord Björklund
    Besiktningsingenjör trycksatta anordningar

  9. Johansson Johansson

    Hej! Påståendet att jag skulle vara “cool” på något vis dementerar jag och alla som känner mig bestämt, en mespropp utan känsla för takt och ton stämmer bättre.

    Annars var det inga större fel på det ni skrivit.

  10. Johansson Johansson

    Jo, beroende på hur det går blir våra fordon antingen uppskattade eller utskrattade…

  11. Ante Ante

    Jag tycket det är skit kul att det blir uppmärksammat så pass som det blir. Hoppas era andra byggen blir lika uppskattade:-)

  12. Johansson Johansson

    Ja jävlar du, då har vi två.=)

  13. Bjursingen rippade ju ljudfilen samma dag som intervjun =)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.