Skip to content

Plötsligt en mycket tråkigare depåspark…

Det är väl bara att krypa till korset och erkänna. Stöveldrift, hur genialt det än låter, är inte det optimala sättet att överföra jordfräsmotorns frustande hästar ner i isen. Däremot om man vill hållfasthetstesta svetsfogar och skaka loss njurstenar så är stöveldriften oslagbar tack vare sin inbyggda obalans och vobbelförmåga.

Det jag försöker slingra mig ifrån att säga är att jag köpte ett sånt där tråkigt runt gummihjul idag och satte dit istället. Det gick inte komma ifrån att det var helt idiotiskt att ens tro att stövlarna skulle funka, men jag känner mig ändå som en svikare och ynkrygg som byter ett par vilt sparkande 42:or med grovdubb mot problemfri cirkulärvulk med citymönstring.

Jag gjorde en provkörning på förhöjd tomgång (inget gasreglage monterat än) och det spann såklart hejdlöst med odubbat däck.

Magnapullen drog sin sista suck så innan nästa körning måste jag svarva till en remskiva för snörstart, jag ser framför mig en snornäsad Tjorven-kopia som under tävlingshelgen står och dumglor på mig när jag likt farbror Melker lindar snöre och tokdrar så svetten sprutar och hemorojderna pulserar i takt med tinningarna.

Published inDepåsparken

6 Comments

  1. elffors elffors

    BUUUUU! för citymönstrad cirkulärvulk.

    Du skulle haft lätta stilettklackade pumps på tungt hjul av järn det skulle inte gett mycke obalans.

    Larvdrift, e´skiten tycker jag, det skulle vart nåt det.

  2. Ja då har vi gjort vår första Raketspark start.
    Ett elverk som inte ville gå,
    lite snöplogning som skulle vara klart.
    Trots att jag sa att rör inte startventilen så var 4 oringar av innan vi fick till en tryck höjning.
    Det var nog jag som pillade med ventilen , men säj inget till de andra.

    Hur som helst 30 bar 44 km/ H efter ca 3 sek, sparken var svår styrd färden slutade i en snövall då det var ojämn is och sladdar på raketsparkar nog inte är lätta att häva.
    Själv kan jag bara tycka att det var rätt blåsigt runt benen när jag slet i startsnöret och isen blev helt ren och blank.
    Ska nog ta ett längre snöre,,

    Hur som helst är vi nöjda med att nu kunna kalla oss för Raketforskare.

    Rock Grove Racing team Torbjörn M

  3. Erik T Erik T

    Sätt på två stövlar för bättre balans. Lägg också i några kilo bly för att ökad centrifugalkraft. Det ger bättre grepp i isen. Kör också en dynamisk balansering, då kan ni dra på för fullt utan att njurstenarna skramlar omkring.
    Se upp för pungspark om stövlarna lossnar. Speciellt om det är mycket bly i.

  4. PÖ

    Det var då ett jävla nederlag. Stöveldrift har ju legat och väntat på det stora genomslaget i folkhemmet i alltför många år nu. Jag tror och hoppas fortfarande att 2010 är då det lossnar.

  5. Johansson Johansson

    Låter bra det, lycka till med provkörningen i morgon!

  6. http://www.flickr.com/photos/47121685@N08/

    Ja du så här är det att prova nya ideer ett steg framåt
    2 steg bakåt men allt är bättre än att inte försöka eller hur ?

    Från Falun lite info.
    Nu är vi på ” G” måndag kväll provkörnng av Raketspark.

    Målet är att få lite eld och körträning.
    För Rock Grove Racing team.
    Provtryckt till 150bar, broms och dödmanspedal OK.

    Vi hoppas även logga via GPS lite farter, men ser det nog mest som träning inför helgens tävlingar.

    återkommer med resultat Torbjörn M

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.