Skip to content

Sparkbygget börjar ta form…

Efter att ha kommit hem från förra vinterns spektakel så var vi ganska snabbt överens om att ribban till nästa år måste läggas betydligt högre, dvs att ta sig ända fram till mållinjen. Ju fler fordon vi ställer upp med desto större chans att något lyckas hålla ihop hela banan ut, ren logik alltså.

Mitt bidrag fick bli en pulsjet-driven spark, gasturbiner i all ära men speciellt lätta blir dom ju sällan så en hemrullad pulsjetmotor på en rörramsspark lät ju som ett vinnande koncept i mina öron.

Byggbilder 001

Motorn jag valde att bygga var en experimentmotor som en kanadensisk pulsjet-designer håller på ta fram, då han är en ren teoretiker blev det en chilenare och jag som tagit på oss att testa ut lite olika saker som han var osäker på, bland annat hur bränslesystemet ska utformas för flytande bränsle då gasol inte funkar något vidare i minusgrader (gastrycket i krukan sjunker för mycket) och hur den ska göras mer lättstartad.

Byggbilder 003

Byggbilder 009

Byggbilder 013

Den första motorn byggde jag i 1mm svartplåt väl medveten om att den inte lär hålla så länge tack vare värmen som utvecklas i en pulsjetmotor, tanken var att snåla till det och experimentera med svartplåt och sen bygga en ny motor i rostfritt när allt verkar fungera. Hela motorn har handrullats i en fattigmans-vals och efter lite träning så går det fort att sno ihop en motor så länge man inte har fuskat med att skära ut plåtutbredningarna.

Byggbilder 007

Ett par augmentorer rullades också till för att använda värmen och utblåsningshastigheten från insugen till att dra med sig och hetta upp omkringliggande luft, detta ska teoretiskt ge upp till 5kg extra dragkraft utan att motorn drar mer soppa för det. Gratis är gott!

Ejectors 1

Ejectors 11

Nu var det dags att börja skissa ut sparkramen, ett par VP-rör fick offras för att göra en provisorisk ram och med hjälp av en kasse pilsner så kom jag överens med mig själv om att det här verkar bli skitbra!

Sparken 003

Sparken 008

En rörnotcher är guld värd när det ska byggas ram, utan den och TIG-svetsen hade det förmodligen bara blivit skit av allting. Under en helkväll i garaget knåpade jag ihop en ram och helsvetsade efter att ha provgasat en dryg halvtimme för att känna efter så stuket är det rätta, det vill ju till att fånga spark-själen i det man bygger så man slipper skämmas när man står där utanför Konsum och tanterna kommer för att glo.

Sparken 018

Sparken 022

Infinity 2

När detta var klart blev det till att ordna med motorfästen för nu började provstarts-suget krypa på mig.

Sparken 028

Sparken 044

Sparken 053

Nu var det äntligen dags för provstart, i brist på bränslesystem körde vi på flytande gasol istället vilket är ett fantastiskt bränsle på alla sätt och vis bortsett från brännskaderisken, förfrysningsrisken och bränsleekonomin. Det luktar inte speciellt gott heller, tacka vet jag oförbränd diesel.

resized_DSC03240

Sparken 088

Med den avklarad så började jag bygga fästena för en 1 gallon fuelcell, batteri, soppapump och en hemfräst bränsleregulator. Tanken var att starta motorn på gasol och sen via en kopparspiral virad runt motorn förånga diesel eller bensin och gå över till enbart flytande bränsle när motorn väl är startad och uppvärmd.

Sparken 092

Sparken 103

Sparken 105

Sparken 108

Sparken 115

Sparken 112

Nu hade det blivit dags för den andra provkörningen, tyvärr så sket det sig eftersom det hade blivit för kallt om kvällarna för att flytande gasol skulle funka som startbränsle. Efter några modifieringar med spridarna så gjorde vi ett försök att köra på gasformig gasol och det gick bättre, tyvärr så sjunker gastrycket väldigt fort så man får försöka hålla värmen i krukan på alla sätt man kan.

En lyckad körning hur som helst där vi nästan fick motorn att gå enbart på bensin, en aning mer jobb på spridarplaceringen skulle förmodligen ha löst det men det började bli så sent att närboende skulle blivit tokiga. Har ni inte redan anat det så för motorn ett sjuhelvetiskt oväsen, det är på gränsen att det går stå bredvid den med de tjocka Peltorkåporna för vibrationerna göra att kåporna kommer i svängning och sluter inte tätt mot öronen.

Anledningen till den engelska textningen är att jag har en byggtråd i ett amerikanskt jetmotorforum,  jag har inte fått storhetsvansinne eller något i den stilen.

Längre än så har jag inte hunnit, nu har älgjaktseländet dragit igång så jag vågar inte planera in några fler provkörningar på ett tag. Svartplåtsmotorn har slitit hårt och kommer att pensioneras till förmån för en rostfri motor med några modifieringar för att få ut mer effekt och göra den mer lättstartad, bilder och sånt lär trilla in allt eftersom jag bygger vidare.

Published inPulsjetsparken

Be First to Comment

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.