Skip to content

Tredje gasturbinsparken på G!

Ventillösa pulsjetmotorer och vinterväder är ingen bra kombination vilket märktes ganska tydligt under tävlingshelgen, så det är kanske lika bra att berätta lite om ett nytt bygge jag hållit på med i några månader nu.

En Garrett TV94 rotor har införskaffats och ska bli grunden i en ny gasturbin, tanken är att den till slut ska hamna i en motorcykel med kraftturbin där den är beräknad att lämna runt 140hk på axeln.

Till att börja med är det som sagt tänkt att den ska få knuffa en spark med hjälp av efterbränning, över 70 kg dragkraft ska den ge och det kommer vara mer än tillräckligt förutsatt att isen är fin och sparkramen tillräckligt stabil.

En riktigt fin pjäs som ska lämna luft för 1400hk till en ottomotor, i gasturbinsutförande är den beräknad att lämna ut följande siffror:

_______________________________________________

Massflöde: 1.157kg/s

Tempökning efter kompressorn: 157.6°C, 430.6K

Kompressorn kräver: 229.8hk för att producera 3.2PR

Tempsänkning över turbinhjul: 129.6°C

TIT: 800°C, 1073K

PR turbin: 1.97

TOT: 670.4°C, 943.4K

PR jetpipa: 1.57

Utloppstemp: 580.1°C, 853.1K

Tempfall över jetpipa: 90.3°C vid 90% effektivitet

Utloppshastighet: 456.9m/s

Utloppsdiameter jetpipa: 8.8cm + förluster: 9cm

Dragkraft torr: 53.9kg

Bränsleförbrukning grundmotor: 1.4L/min

Utloppshastighet EBK: 630m/s

Utloppsdiameter EBK: 11cm

Dragkraft EBK: 74.5kg

Bränsleförbrukning EBK: 3.7L/min

___________________________________________

Just nu håller jag på räkna ut kompressordiffusorn, rita upp gasturbinen i AutoCAD och vänta på ett axiallager som inte kommit än. Rätt skönt att kunna jobba med projektet framför datorn under våren då det blivit alldeles för mycket tid i verkstaden den senaste tiden.

Det är långt ifrån säkert att jag kommer hinna färdigt till nästa års Speed Weekend men med lite flyt så finns det två gasturbin-sparkar som seglar under Mobacken-flagg nästa år. Förhoppningsvis utan några större haverier… =)

Published inJU-01 gasturbinsbygge

7 Comments

  1. LarsE LarsE

    Det är fortfarande inte bestämt, framtiden får utvisa om man säger så. 🙂

  2. Johansson Johansson

    Låter fint det, har du lagt planerna på en 1/2 skale Argusmotor på is eller blir det flera byggen?

  3. LarsE LarsE

    Och med lite tur kanske det kommer ännu en till gasturbin till nästa år. 🙂
    Beroende på vad man kan skrapa fram för lämplig turbo.

  4. Johansson Johansson

    Just fan, ändrar det på momangen!

  5. Olov Olov

    En tredje menar du väl 😉

  6. Johansson Johansson

    Närå, pån bara!

  7. Bjursingen Bjursingen

    Anders är inte bitter Nya friska tag det är melodin!
    Det är blir mycket intressant.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.