Ventillösa pulsjetmotorer och vinterväder är ingen bra kombination vilket märktes ganska tydligt under tävlingshelgen, så det är kanske lika bra att berätta lite om ett nytt bygge jag hållit på med i några månader nu.
En Garrett TV94 rotor har införskaffats och ska bli grunden i en ny gasturbin, tanken är att den till slut ska hamna i en motorcykel med kraftturbin där den är beräknad att lämna runt 140hk på axeln.
Till att börja med är det som sagt tänkt att den ska få knuffa en spark med hjälp av efterbränning, över 70 kg dragkraft ska den ge och det kommer vara mer än tillräckligt förutsatt att isen är fin och sparkramen tillräckligt stabil.
En riktigt fin pjäs som ska lämna luft för 1400hk till en ottomotor, i gasturbinsutförande är den beräknad att lämna ut följande siffror:
_______________________________________________
Massflöde: 1.157kg/s
Tempökning efter kompressorn: 157.6°C, 430.6K
Kompressorn kräver: 229.8hk för att producera 3.2PR
Tempsänkning över turbinhjul: 129.6°C
TIT: 800°C, 1073K
PR turbin: 1.97
TOT: 670.4°C, 943.4K
PR jetpipa: 1.57
Utloppstemp: 580.1°C, 853.1K
Tempfall över jetpipa: 90.3°C vid 90% effektivitet
Utloppshastighet: 456.9m/s
Utloppsdiameter jetpipa: 8.8cm + förluster: 9cm
Dragkraft torr: 53.9kg
Bränsleförbrukning grundmotor: 1.4L/min
Utloppshastighet EBK: 630m/s
Utloppsdiameter EBK: 11cm
Dragkraft EBK: 74.5kg
Bränsleförbrukning EBK: 3.7L/min
___________________________________________
Just nu håller jag på räkna ut kompressordiffusorn, rita upp gasturbinen i AutoCAD och vänta på ett axiallager som inte kommit än. Rätt skönt att kunna jobba med projektet framför datorn under våren då det blivit alldeles för mycket tid i verkstaden den senaste tiden.
Det är långt ifrån säkert att jag kommer hinna färdigt till nästa års Speed Weekend men med lite flyt så finns det två gasturbin-sparkar som seglar under Mobacken-flagg nästa år. Förhoppningsvis utan några större haverier… =)
Det är fortfarande inte bestämt, framtiden får utvisa om man säger så. 🙂
Låter fint det, har du lagt planerna på en 1/2 skale Argusmotor på is eller blir det flera byggen?
Och med lite tur kanske det kommer ännu en till gasturbin till nästa år. 🙂
Beroende på vad man kan skrapa fram för lämplig turbo.
Just fan, ändrar det på momangen!
En tredje menar du väl 😉
Närå, pån bara!
Anders är inte bitter Nya friska tag det är melodin!
Det är blir mycket intressant.