Skip to content

Finbesök med felsök

Igår kom Bosse på besök med sitt Speed Weekend-bygge, en rörrams-Lamborghini med en Boeing 553 gasturbin konverterad till jetdrift. Förra hösten byggde vi efterbrännkammaren till den men av olika orsaker tog sig Bosse aldrig till tävlingen det året, i år blir det förhoppningsvis ändring på det.

Tanken var att en avgastempmätare skulle kopplas in och sen skulle bilen vara klar för start, efter lite testande skulle vi ner på Captain Cook och äta burgare och dricka öl. Nu blev det inte riktigt så…

Vid provstarten märktes direkt att något var knas, varken bränslepump eller startmotor reagerade så det var bara att rulla in i garaget igen och börja felsöka. Som tur var så hade Låbbas fixat så vi fick hålla till i hans garage med dieselkamin så vi slapp stå ute och hålla på, inte så dumt med tanke på att utetempen sjönk ner mot -19°C på kvällen.

Efter sex timmars pyssel med felskarvade kabelstammar (det måste varit talibaner i ditt gagage nån natt, Bosse…) och en styrbox som saknade drivspänning så fick vi äntligen liv i motorn. Klockan var 21:20 när Boeingmotorn råmade igång för första gången i Lamborghinichassit, riktigt skönt att höra efter en hel dags felsökande.

När Bosse skulle testa EBK:n vägrade den tända, trots lite trixande med att sänka motorvarvet och tända den med en gasolbrännare vägrade det ta fyr inuti den. Det berodde mest troligt på en kombination av klen gnista på tändstiftet och för mycket bränsle, EBK:n är såpass dimensionerad att den inte ska ha några som helst problem att hålla flamfronten kvar när den väl är tänd.

Då Bosse och hans assistent skulle åka hem 50 mil direkt efter testet hade vi inte varken tid eller lust att börja koppla in en PWM-styrning av efterbrännarpumparna för att få ner bränsletrycket, det är dessutom enkelt för Bosse att fixa hemma så vi bestämde oss för att anse bilen provkörd och göra kväll.

Det såg ändå ut att vara bra tryck i motorn, även utan EBK så neg bilen ihop på fjädringen när Bosse gav fullt motorvarv. Med EBK:n tänd så lär han nog få ut närmare dubbla dragkraften i och med att jetpipan är alldeles för öppen för att köras utan efterbränning. Avgastempen steg aldrig över 400°C under testandet så det finns mycket kvar att hämta.

Allt som allt en skitskoj dag, synd bara att allt felsökande gjorde att vi inte hann med after-jet och kamratligt skrävlande om toppfarter över en öl men vi börjar bli rätt vana vid det scenariot nu efter två år av haverier och panikskruvande… 🙂

Published inBosse Hårdéns EBK

14 Comments

  1. Johansson Johansson

    You´ve got mail!

  2. Jensa Jensa

    Coolt grabbar!

    Jag försöker att montera en 553:a i en katamaran på 18 fot. Mitt mål är 100 knop.

    Men jag skulle behöva råd om hur man startar motorn då jag inte vet och att motorn inte har gått på 13 år.

    Maila gärna så kanske jag får liv i liket!

    Jensa

  3. Låbbas Låbbas

    Ja jag hade ju hoppats på en bar å torr gårdsplan å då hare inte gjort någe om husknutarna vare lite brända,

  4. Johansson Johansson

    Det är också en idé, tyvärr så bor Bosse 50 mil ifrån oss så det blir drygt att åka emellan för att bygga om.

  5. Prova annars en slinga i kammaren så att soppan blir förvärmd
    Mvh / C Hubert

  6. Johansson Johansson

    Det sitter en kant strax bakom EBK-spridarna som agerar som en flamhållare, det bildas ett reverserande flöde där som håller flamman på plats.

    Diametern på Bosses EBK är dessutom “onödigt” stor så flamfronten ska inte ha några som helst problem att stanna kvar. Problemet just nu är att få bränslet att tända inuti pipan men vi jobbar på det och skulle det ändå inte funkar har jag ett ess i skjortärmen… =)

  7. Hej har ni en flammhållare inne i EBK annars är det svårt att få den tända och få lågan att stanna kvar
    Mvh / JET-RPM SWEDEN

  8. Johansson Johansson

    Ähh, Bosses bil är ju redan platt så det skulle knappt göra nån skillnad. =)

  9. Fy fan vad fränt, hoppas ni får en redig snurr på motorn, vore ju synd att köra över den bile med bandtraktorn också 😉

  10. Johansson Johansson

    Nån måste ju ta på sig arbetsledar-rollen och sätta fart på slöfockarna som bara leker pistvakt och lyssnar på P2 i radiokåporna.

    Jo, och hade vi fått fyr på efterbrännaren borde det ha blivit ett fint dike i snön bredvid huset… =)

  11. Olov Olov

    Tjata om kabelskor när man håller på och torrkör Polaris Racing Products… Inte lite respektlöst!

    Färgen på Låbbas östra gavel torde vara lätt skrapad till sommarn!

  12. Johansson Johansson

    Jo surt att ni for iväg för tidigt, Bosse hade totalt gett upp hoppet och höll på packa ihop när tanken slog oss att mäta upp drivspänningen till styrboxen.

    Synd att det inte blev någon körning i morse Låbbas, du hade garanterat gillat att se bilen igång. =)

  13. Låbbas Låbbas

    Fy fan va FRÄNT tack å tack grabbar för att jag i alla fall fick se d på film ! ! !

  14. STORbjörn STORbjörn

    Fan va fränt!
    synd bara att man inte härdade ut hela vägen, blev lite by-fåne varning på en då man satt o glodde bara=)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.