Skip to content

NGV:n ihopsvetsad!

Idag gjordes ett av de där kritiska momenten som lätt kan förpassa timtals med slit till skrotlådan, nämligen att svetsa fast ledskenorna i turbinplattan utan att skiten slår sig. Här är biten ihopspänd och redo för tigsvetsen.

Efter att ledskenorna punktsvetsats fast på baksidan av turbinplattan var det dags att svetsa fast locket, då locket är ganska tunt lade jag hela biten på en tjock aluminiumklump under svetsningen för att så mycket värme som möjligt ska dras ut ur biten. Då är chansen större att locket inte blir fruktskålsformat…

Sen helsvetsades ledskenorna på baksidan också.

Och knepet lyckades! En liten aning koniskt blev locket men det hade jag räknat med när jag måttsatte biten, så biten spändes upp i svarven och rensvarvades på båda sidor.

Så här blev framsidan.

Och ett kort till på baksidan, nu med borstade svetsfogar fåfäng som man är…

Slutligen en bild på motorn ihopsatt så ni ser hur det kommer se ut. Nästa steg är att tillverka en bit som följer radien på turbinhjulet, precis som biten runt kompressorhjulet fast i ett aningen värmetåligare material. Sen ska det borras massa hål för brännkammarens förångningsrör ute i periferin och lite annat grejs, men mer om det senare.

Fyra timmar tog det här, 120.5h totalt.

Published inJU-01 gasturbinsbygge

5 Comments

  1. Bjursingen Bjursingen

    Tjo!
    Blev ju bra det där.
    Men nu väntar jag på att Tyckoflex locket ska komma till användning.

  2. Krook Krook

    Japp… Blir examens arbetet… Mycket beräkningar och teorier + en massa techno babbel, så det tar 1 år tills det blir till att skita ner händerna… haha…

    Kanske det… Men vanliga turbo aggregat är gjutna i ett stycke… Det går att montera det från fronten… Får se hur stort jag behöver… Märker det när jag väl gjort ritningarna…

    Eventuellt så blir det hybrid vinkel kontakt lager… K-54 kompressorn är rätt stor så varvet går ju ner lite…

  3. Johansson Johansson

    Kul att fler planerar att bygga storturbiner!

    Att gjuta lagerhuset i samma stycke som diffusorplattan vete tusingen om det kommer funka, då får du problem med att montera och shimsa in axiallagret.

  4. Krook Krook

    Snyggt!!!

    Ska försöka börja mitt ritande över julhelgen när jag inte har fullt så mycket pluggande. Jag funderar på att gjuta hela diffusorplattan med ledskenor och axelhylsan i ett stycke och på så sätt spara tid… Som tur är så finns det en professor i aluminium gjutning på högskolan + lite andra skärpa människor inom mekanik och annat…

    Så nu gäller det bara att få tag på en kompressor och turbinaxel från en K-54 eller liknande…

    Än en gång… Svetsarna ser bra ut… (Förvärmning till ca 300 °C brukar funka rätt bra mot att det slår sig… )

Lämna ett svar till Bjursingen Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.