Skip to content

Plåtavverkning för EBK-tillverkning

Nu när aluminiumtankarna är färdigbyggda var det dags att ta tag i det sista stora momentet för min del i sparkbygget, nämligen efterbrännaren. Förra årets EBK var gjord i svartplåt och skulle förmodligen inte ha överlevt många minuters fullgaskörning till av glödskalen inuti att döma, så en rostfri pipa stod högt upp på önskelistan.

För enkelhetens skull behåller vi den första delen där spridarna och tändstiftet sitter, den är redan gjord i rostfritt och blir heller inte speciellt varm då den sitter uppströms förbränningen i EBK:n. Här ovan ser ni kaoset som blir när det ska klippas utbredningar för att rulla konor.

Ett ovärdeligt program för att tillverka utbredningar är ConeCreator till PC, finns att ladda ner gratis på nätet och det krävs en ganska stor procent hyvelspån i skallen på användaren för att han inte ska begripa sig på att använda det. Se bara så fint det blir:

Med plåtutbredningen utkapad är det bara att börja jobba i fattigmansvalsen, med lite träning blir det faktiskt rätt bra resultat. Jula:s skitvals är då ljusår sämre än den här och nästan 6000 spänn dyrare också, den här kostar en bullpåse hos närmaste smidesfirma.

Med konan och de två rören rullade (den blev två kortare rör eftersom man inte orkar handrulla en 80cm lång plåt) var det dags att veva igång tigsvetsen, när vi liks är inne på ekonomilösningar kan ni spana in ett smidigt och skitbilligt alternativ till rotgas. Aluminiumtejp på baksidan av plåten håller syret borta från smältan och ger fina blanka fogar istället för den eländiga oxiden som blir när smältan reagerar med syret.

Den enda nackdelen är att man börjar spontanblöda näsblod efter att ha svetsat några timmar i sträck, det lär vara nåt skit i limmet på tejpen som ställer till det.

Och här är pipan efter kvällens brytande, i morgon ska jag svarva till en fläns med bultcirkel som ska svetsas fast längst ner på pipan så den går bulta fast i biten med spridarna.

Published inGasturbinsparken

3 Comments

  1. Olov Olov

    Låter grejjt!

  2. Johansson Johansson

    Ähh fan, var tvungen att tvätta bilen också. Sorry.

    Apropå det låter jag bli att svetsa fast flänsen i pipan, jag fräser ner den till rätt yttermått och sen får du borra hål och punkta fast den med miggen när pipan är perfekt upplinjerad på sparken.

    Risken är att den kommer peka snett ifall jag svetsar fast den ikväll.

  3. Olov Olov

    Men va? hann du inte mer? 😉

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.