Skip to content

Mellandagsabstinens

Efter över en vecka utan skruvning var abstinensen svår, klösmärken i tapeterna och naglar nedbitna till knogarna vittnar om en tuff tid. För att bota detta blev det fyra timmars lek med svarv och fräs nu på förmiddagen.

Finliret på radien till turbinhjulet gjordes i svarven och efter en hel del provande och putsande hade jag en radie som följde turbinhjulet inom en tiondel ungefär, klart godkänt eftersom det ändå behövs ca 0.8mm frigång för att turbinvingarna inte ska skrapa i när dom blir varma.

Med detta gjort satte jag upp biten i fräsen för att borra bultcirkeln, 6 stycken M10 bultar ska sitta fastsvetsade i turbinhuset så den här biten kan träs på och dras fast med rostfria muttrar och Nordlock-brickor.

Hade jag varit mån om att hålla skenet uppe skulle jag hålla tyst om att jag klantat mig lite, men det blir roligare läsning om man skriver om motgångarna också. =)

Tanken var att kanten ni ser precis innanför hålcirkeln ska passa prexis i det stora hålet i turbinhuset för att centrera biten och ge en slät och fin yta för avgaserna att flöda förbi på väg in i turbinhjulet.

Så blev inte fallet då jag mitt erbarmerliga klantarsle tydligen mätt fel så det blev ett 3mm glapp mellan hålet och kanten. jag får lov att leva med det och tror inte att det gör så speciellt mycket då gaserna kommer fylla upp springan och flöda förbi utan större problem. Märker jag att det inte fungerar får jag göra en ny bit senare, inga problem.

Därför ser ni att det är en liten extra kant utanför den utsprungliga, den gjordes för att hålla biten centrerad i turbinhus-hålet.

Sist av allt fräste jag motsvarande 12mm hål i turbinhuset, där ska de nersvarvade M10:orna knackas ner och svetsas fast. Senare idag ska jag iväg och köpa bult så jag kan fortsätta jobba till helgen.

Fyra timmar gjorda idag, 129.5 timmar totalt.

Published inJU-01 gasturbinsbygge

One Comment

  1. Bjursingen Bjursingen

    Hej!
    Skönt att julen är över så man får lite intressant läsning på kvällarna 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.