Skip to content

Renovering av sparkens EBK

Förra säsongens provkörningar och tävlande har tagit ut sin rätt på efterbrännaren, den har så att säga levt ett hårt liv…

Photobucket

Anledningen att Olov haltade fram till midsommar var att en bultad svartstålsfläns fes ihop av värmen och började läcka, den är nu utbytt mot en tjock rostfri fläns som Lars-E i Svarthålet fixat. Tändstiftsgängan var även den rejält sliten så jag svarvade en ny i prima rostfritt.

Photobucket

Olov har fyndat rejäla tempsonder och en digital tempmätare på Ebay som ska ersätta den mekaniska tempmätaren som sitter där nu, så jag svarvade en anslutning med konisk tumgänga och svetsade fast i jetpipan strax innan EBK-spridarna.

Photobucket

Här ligger hela efterbrännaren efter operationen och väntar på sjuktaxin hem till Mobackens HQ igen, den ska vara en vinkel mellan det stora och lilla röret då turbon sitter lätt lutad bakåt i ramen ifall ni undrar…

Photobucket

Published inGasturbinsparken

13 Comments

  1. Viktig å prioritere riktig! 🙂

  2. Ja, hadde vert veldig morro å hatt en skikkelig jet, men det er ikke gratis da..
    Lyst på alt fra store damp-motorer til jet, men det koster penger!

    • Johansson Johansson

      Exakt, sen är det ju fan så mycket roligare att ha byggt motorn själv också. =)

      Det där med pengar gäller ju det mesta man funderar på att köpa, jag är för tillfället utan snöskoter och jag måste lägga åtminstone 15-20.000 om jag vill få något som går köra oftare än man måste skruva i den.

      För dom slantarna bygger jag en komplett JU-01 till eller kan finansiera flera års testande av raketmotorn, inte speciellt svårt val i mina ögon. =)

  3. Jasså, skal du kjøpe deg motor? 😉
    Ser du lurer litt på Bristol Proteus?

    • Johansson Johansson

      Jag hade funderingar ett tag men har väl kommit fram till att jag hellre lägger pengarna på hojbygget.

      En Proteus hade varit fränt iofs… =)

  4. Er vel egentlig sjelden det er veldig nødvendig ja..
    Ser sveisen ok ut utenfra, er den jo bra!

  5. Johansson Johansson

    Rotgas är jag för snål och lat för att använda i de här fallen, jag brukar använda aluminiumtejp på baksidan av tunnplåtsfogar för att hålla syret borta och det funkar väl hyfsat.

  6. 316 ja, men jeg trur det skal finnes forskjellige typer.. husker ikke nr på den jeg bruker.
    En annen ting som spiller inn på finishen på sveisen er jo wolframen..
    Så er det jo genialt å bruke bakgass, om man trenger fin baksveis.

  7. Johansson Johansson

    Jag kör med 316 tillsats på rostfritt, vad brukar du använda?

  8. stor linse, og mye gass er lurt.. 🙂
    jeg har funnet ut att “glansen” på sveisen varierer litt med typen trån man bruker…

  9. Johansson Johansson

    Mysteriet med oxiderade tigsvetsfogar löstes förresten efter lite surfande på weldingtipsandtricks.com, jag bytte till en större gaslins, ökade på argonflödet lite och såg till att hålla kvar skyddsgasen tills svetsfogen svalnat istället för att ta bort tighandtaget direkt.

    Voila, blanka och färgglada svetsfogar! Kolla skillnaden på fogen runt tempsonden och den runt tändstiftet så ser du.

  10. Olov Olov

    Kalas!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.