Skip to content

I med nya inälvor

Det är bara att ta tjuren vid hornen om det ska hända något, nu ikväll har jag återställt de skadade delarna till ursprungligt skick och monterat sprillans nya lager.

Photobucket

Kompressorhöljet putsades av och jag passade även på att fintrimma in frigången mellan bladen och höljet för att inte tappa effektivitet i kompressorn. Samma procedur blev det med turbinhöljet där även det fick sig en omgång med sliptrissan. Har inte riktigt bestämt mig om det ska coatas eller inte, ska klura lite mer.

Photobucket

Sen spände jag upp turbinaxeln i svaven med dubbar för att mäta så den inte blev krokig av haveriet, som tur var så verkar den spikrak.

Photobucket

Med det gjort schimsade jag in de nya lagren och började plocka ihop motorn igen, skulle vilja se en ensam montör på Pratt&Whitney hålla den här renoveringstakten efter ett kompressor-ras… =)

Photobucket

Ursäkta förresten för det bedrövligt fula innanmatet i motorn, min fina keramiska coating har som synes släppt lite här och där och jag har inte orkat putsa bort det som sitter kvar.

Två timmar tog det här, 339h totalt.

Published inJU-01 gasturbinsbygge

12 Comments

  1. Johansson Johansson

    Ha ha, ska hälsa Anna att skriva upp fungerande påklivardatum i kalendern. Man vill ju inte att det krockar med nån dragracingtävling heller. 🙂

  2. Jim Jim

    Men Johansson fy FAN va du planerar dåligt…
    Ella föddes väl bara några veckor före Speed?
    Du får se till att flytta den årliga penetreringen till julhelgen istället.

  3. Johansson Johansson

    Det blir väl värst för dom själva om vi kommer på banketten utan att ha fått duscha innan. 😉

  4. Olov Olov

    Risken är väl ju färre vi blir att man faktiskt kommer att kunna räkna ut vem som släppte dom… 😉

    Appropå det andra ämnet så har inte jag kommit ihåg att kolla om det fanns nån duschnyckel att hyra på campingen heller… Men några tält platser kanske finns kvar… 🙂

  5. Johansson Johansson

    Jomenvisst, vi får se hur det går. Som tur är så har jag ju inget eget att köra med i år så skulle jag missa tävlingen är det trist men ingen katastrof.

    Olov kanske till och med skulle uppskatta tanken att det inte kommer lukta lika mycket fylle-fisar i baracken i år… =)

  6. Kjedelig å sitte på isen mens frua er hjemme og føder ja.. 🙂
    men du får hilse og si att ho får knipeigjenn!

  7. Johansson Johansson

    Fint att det löste sig med boendet!

    Jag vet faktiskt inte om jag kommer alls, tjejen är höggravid så risken är stor att jag spenderar Speed Weekend-helgen på BB istället för på Orsasjön.

    JU-01 vete fan om jag kommer släpa med mig om jag kommer men raketmotorn lär ju få följa med även om den inte är i körbart skick.

  8. Det er jo sant..
    Er vel best å vere selvhjulpet med alt!
    løste seg med bolig og.. hotell! 🙂
    jess!

    Du kommer vel med både gassturbinsparken, rakettmotoren og JU-01?

  9. Johansson Johansson

    I och för sig, men om turbinhjulet skrapar i coatingen är det ju skit med den oavsett vem som gjort jobbet.

  10. Om di coater “skikkelig” en gang, så vil jeg tro det skal solde mye bedre en det “hjemme-coating” gjør.
    Han kan coate både grenrør og stempel (kolvar) til turbomotor.

  11. Johansson Johansson

    Förmodligen, men jag vill inte knyta upp mig med att ha annat folk som gör saker åt mig.

    Om det är bråttom ska jag kunna renovera hela motorn på någon dag och det går ju åt helvete direkt om jag måste skicka iväg delar på coating…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.