Skip to content

Kylflänsar och kalas-semlor

Fjällan hade bjudit in en bunt kompisar ikväll på stortest av fettisdagsbullar, och när stugan var bräddfull av tjattrande fruntimmer tog jag till sjappen och gömde mig i verkstaden tills lugnet åter lagt sig…

Photobucket

Ett lämligt tvåtimmarsprojekt blev att fräsa ut kylflänsar på raketdysan, den snävaste delen på dysan (“throat” för er som kan utrikiska) är den del i raketmotorn som blir varmast och behöver därför all kylning den kan få för att inte smälta. En 2mm tjock slitsfräs användes till den operationen.

Photobucket

Jag såg till att lämna tillräckligt med godstjocklek kvar så den inte fiser ihop av påfrestningarna under drift, 5mm tjockt blev materialet i botten på kylspåren vilket är mer än tillräckligt.

Photobucket

Så här ser motordelarna ut i nuläget, inte mycket kvar att göra nu innan motorn går sätta ihop. Allt jobb inuti motorn måste nog tänkas igenom både en och två gånger eftersom jag sen ska svetsa ihop dysan, brännkammarröret och spridarplattan till ett enda långt aluminiumstycke.

Photobucket

Det bästa av allt var att när jag var klar och vågade mig in igen stod det ett helt fat med semlor och väntade på mig. En toppen-måndag helt enkelt!

Published in1000N NOX/metanol raketmotor

2 Comments

  1. Johansson Johansson

    Ha ha!

  2. STOR-björn STOR-björn

    Utrikiska? ja jag tackar ja, deep throat är även ett utrikist ord=)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.