Skip to content

Inofficiellt klara för Speed Weekend! (tror vi)

Hur som helst så for jag och Pål upp till Storåbränna för att visa upp oss på skotereventet där. Med totalt 2 eller 3 dagar med temperatur under -15 grader den här vintern blev det en riktig fem-etta… Innan vi hade packat in allt i baracken och lastat spark osv. och tagit oss iväg på fredagkvällen (kl. 23.30! 🙂 ) hade temperaturen krypit ner till -33…
Så en fredagkväll när man normalt hade gruvat sig för att gå ut och hämta ved skulle vi pallra oss iväg 10-12 mil med en 30 vagn med dåliga hjullager och ett litet tattarlass på pickup flaket… Men det gick bra!
Fram kom vi i allafall kl “sent”, första prio var att få eld i dieselkaminen men… Baracken hade satt sig längs vägen så låskolven i dörren va helt stum… två tokgarvande idioter utlåsta i storåbränna, årets kallaste natt… 🙂
Vi styggkörde ett varv runt byn utan framgång och sen blev det systematiskt våld, 82 kilo bonndräng hängandes i dörrhandtaget och kolven smög in i dörren igen! Sen blev det till att elda!!! Frammåt kl. 4 nån gång hade vi fått upp temparaturen i baracken ca 5 grader och vi tog och kröp ner i varsin sovsäck på överslafarna.
Ett par gånger fick vi kliva upp och sota ur kaminen då den sotar våldsamt innan den blivit varm. Men vid 08.20 när det va dags att kliva upp hade det blivit lagom varmt under taket. Upp och fixa lite frukost sen va det till att börja ställa inför dagen.
Storåbränna skoter event 2012
Vi satte igång en kupévärmare under sparken och täckte över den med en pressenning. Låbbas Och Hammerdals-Olle rullade in och sen va dagen igång… Låbbas berättade att det varit 39 minus på ett ställe på vägen upp, där även vi åkt några timmar tidigare. 🙂
Vi hade igång sparken en gång och provade en gång till, men stötte på problem… Frysning i bränslet, diesel som parafinerat, för kallt åt batterierna? Många va idéerna men väl hemkomna konstaterades att det förmodligen inte va värre än soppatorsk…
Men men, den sista fysiska förändringen för i år är ju fotplattorna som det har funderats över. Jag tror att det är lite knyckt från våra rivaler Team Rocket Launchers men jag kommer inte ihåg riktigt.
Förra helgen svarvade jag och Pål iallafall till ett par axlar med hylsor som jag senare fräste spår för meden i.
Photobucket
Dessa svetsade jag fast i järnen där dom gamla s-formade halkskydden satt på medarna.
Photobucket
Och igår va jag upp och gjorde en brygga mellan dessa som kommer att agera parallellstag men jag gjorde även fotpinnar längst ut. Med lite mer bredd mellan fötterna kommer man förhoppningsvis få mer makt att bryta sparken dit man vill på banan. Förut har man fått stå lite kobent runt EBK´n och har haft fullt upp att bara stå på medarna…
Photobucket
Jag hade ju hittat tag på en så jäkla rejsig durkaluminium-bit som jag tänkte göra fotplattor av men efter lite praktiska studier konstaterade jag att friktionskoefficienten mellan sko och aludurk inte är så fantastisk som man skulle kunna tro.
Rondell-ripplat fyrkantsjärn blev det istället.
Blir man inte proffesionell sparkrejsare så kan man alltid räffla chokladkakor åt Cloetta eller nåt!
Med en hel brygga/parallellstag kan man flytta ut fotpinnarna utan att medarna blir snebelastade och vrider sig.
Rätt eller fel, visar sig i Orsa.
Kommer Pål hem i helgen så provkör vi nog lite och provar få ordning på bränsleautomatiken för EBK´n, sen har vi bara en helg kvar innan Speed!

Published inGasturbinsparkenÖvrigt

2 Comments

  1. Olov Olov

    Om det blir som ifjol så åker vi torsdag morgon, relativt tidigt. Framme tidig eftermiddag. Men skit kan ju hända! 🙂

  2. Bjursingen Bjursingen

    Tjo!
    Detta låter lovande!
    Bra jobbat!

    När åker ni till Orsa då?

Lämna ett svar till Bjursingen Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.