Skip to content

Raketfart på rördragningen

Igår kväll drog jag bränsleröret som leder metanolen från kylmanteln på raketmotorn till spridaren, ett besök på Swedol resulterade i en kasse skärringskopplingar som behövdes till detta. Efter lite smisk i svarven var en svetsanslutning tillverkad av en av kopplingarna.

Photobucket

Sen var det dags att försöka sig på att använda skallen lite när röret skulle krökas till, misslyckandet var totalt så drygt en meter hydraulrör ligger numer i skrotlådan. Till slut fick jag ihop något som faktiskt passade…

Photobucket

Skarven mitt på röret behövs av monteringstekniska skäl, den går dessutom använda för att lufta bränslesystemet innan provstart. Hela kylmanteln måste nämligen vara fylld med metanol innan motorn startar för den minsta luftficka skulle betyda att aluminiumdelarna inuti smälter på direkten.

Published in1000N NOX/metanol raketmotor

6 Comments

  1. Fikman Fikman

    Hej
    Låter lite feght med betongsugga i trägården för provstart.
    Hade inte nån på Bilsport en camaro bygd i usa med en raketmotor stickande ut där reggskylten ska sitta.
    Titta på killarna från falun med en Regäl fläkt på flaket på en skoda pickis, vore väll nått att ha som testbenk åt senaste leksaken.
    Ett tryck på kanppen så kan man snacka om säker omkörning typ 🙂

  2. Olov Olov

    Får väl sikta på nån regnig dag så det inte blir gräsbrand när den sprängs! 😉

  3. Johansson Johansson

    Det är rätt mycket jobb kvar, alla bränsletankar ska byggas, en testbänk ska svetsas ihop och en betongplatta måste gjutas i trädgården som allt ska bultas fast i.

    Det blir ingen provkörning förrän till sommaren alltså, lika bra det så man kan stå ute och dricka öl efteråt utan att frysa.

  4. Da blir det vel heller sinna tenker jeg!
    Når blir det prøvestart?

  5. Johansson Johansson

    Med lite tur så är “söt” inte det första ord man tänker på efter första provstarten… =)

  6. Liker denne motoren!
    Søt liten sak, men masse power!! 😉

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.