Skip to content

Sammanfattning av Speed Weekend 2012

Som vanligt blir det lite tumult när allt drar igång så det blev lite sämre med uppdateringar under helgen…

Hur som så kom vi ner Torsdag kl 12 ungefär och smet ner på isen för att få reda på att först 16.00 skulle portarna öppna ner till depån. Så med 4 timmar till övers och inget bättre för oss tändes det upp i barackens kamin på campingparkeringen och kaffe kokades. Sen blev frukost införskaffad uppe på byn. Grabbarna från Svarthålet Racing anlände och vid fyratiden släpptes vi ut på isen likt korna på grönbete. Tält restes och vagnar stallades in. Vi värmde igång sparken och åkte bort på besiktning, som vanligt var det inga problem utan helt och rent och nödstopp i funktion räcker.
Torsdag övergick till Fredag och vi började ställa för körningarna. Batterier laddades, oljor kollades och bränsle fylldes. Vid tolvtiden skulle vi ut och provåka lite på den för året nya kortbanan. En flygande hundrametersbana där det var tänkt att vi med lite besvärligare fordon kunde känna på lite utan att kön på stora banan skulle bli drabbad. Medan vi står och blåser igång turbinen är det en bil som hinner köra fyra varv med 190 i hjulspinn och fick till 8 kabeldiken formade som “s” längs hela banan. Jag gick ut för att göra en lugn provrepa för att känna på fotpinnarna och medarna men efter kanske 200meter slocknade EBK´n och Låbbas fick blåsa ut med Ockelbon och dra bort mig. Vi ställde upp för ett försök till men konstaterade att EBK´n fortfrarande inte fick bränsle så vi åkte tillbaks till depån och felsökte lite. Med bränsle igen så provkörde vi i depån och till vår förvåning så visade sig en orange ros på värmeskölden till EBK´n…
Photobucket
Tydligen hade det brännt hål i pipan där våran flamhållare satt första året med den här sparken. Vi fick svetsa en liten rostfri plåtbit över hålet och sen hade det hunnit bli kolsvart ute igen.
Photobucket
Lördag morgon. Vid förarmötet fick vi reda på att dom skulle släppa mc en vända före dom släppte några bilar så vi lyckades tränga oss in där för att prova få ett skapligt försök på stora banan. Med ganska varmt väder redan på Fredagen fanns ganska mycket vatten på banan. Vi hade lite krångel med att få EBK´n att tända med automatiken så vi fick tända den manuellt och sen slå över till auto när allt flöt på. Med detta lilla strul missade vi att slå om till gasreglaget på styret så när jag hade åkt och skulle rulla på lite mer gas så hände precis ingenting. Men blev nervös att man skickade på för mycket bränsle och att turbinhjulet skulle ta skada. När jag vid målgången släppte av från halvgasen så kände man ett skorrande i hela sparken och turbinen tvärnöp.
Första tanken var ju att turbinhjulet smält och att detta lett till obalans med lagerras som följd. men tillbaka i depån konsaterades att oljetryck fanns och att turbinhjulet var helt intakt. Däremot kompresorhjulet va inte så snyggt, så troligtvis så var det vattnet på banan som skadade kompressorn som tappade balanseringen…
Försöken var över för i år och vi vet inte riktigt om det ska provas mer med sparken. Vi passade på att kolla in Svartålets försök och gillade läget i depån där solen hade tittat fram.
På kvällen gästade vi banketten med prisutdelning och fick diplom för årets långsammaste målgångsrepa! 66.009km/h snittfart på kilometern

Published inGasturbinsparkenSpeed Weekend 2012

One Comment

  1. An, for ei flott helg det var!
    Mye morsomt å se på, og mye godt å drikke! 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.