Skip to content

Infästning för växellådan, värsta huvudklådan!

Väl tillbaka från raketmotortestet var det dags att ta tag i nästa moment på hojbygget, nämligen att fästa växellådan i motorcykelramen. För att underlätta centreringen av kraftturbindelen mot grundmotorn svetsade jag fast den inre styrkonan på kraftturbinhuset , då kan jag enkelt linjera upp de tu så spetsen ligger i linje med turbinhjulets dubbhål.

Photobucket

Sen mätte och ritade jag lite på hur ett vettigt växellådsfäste skulle se ut, första tanken var att ta en stor platta aluminium och fräsa två långa halvmåneformade spår längs kanterna som ramrören skulle vila emot men det skulle bli väldigt krångligt att tillverka så det får bli två separata fästen istället. Designen blir ungefär som det främre motorfästet med ett löst block som skruvas fast underifrån och klämmer fast motorfästet runt ramrören.

Photobucket

En turbohojåkande kamrat från söderns trakter (inga namn nämnda då biten kanske saknas från hans jobb…) har donerat en rejäl bit aluminium som blir perfekt till detta, den ska styckas upp med byggsågen till lämpliga bitar och sen ska det handvevas utav bara helvete!

En timme nedlagt på det här, 416h totalt.

Published inJU-01 gasturbinsbygge

5 Comments

  1. Äh Anders, det är du som har snuskig fantasi.

    • Johansson Johansson

      Jo det kan jag väl inte neka till…

  2. Johansson Johansson

    Hoppas inte mor läser det här, starka antydningar till både tuppruskning och ståfräsar inom mindre än en minut!!

  3. För övrigt; du behöver knappt prestera längre för att ge en ribba. Bara bilderna på det du redan har räcker långt!

  4. Du är sanneligen vevandets mästare!
    Din högerhand kanske får lite mer allsidig träning än hos vi som kör CNC =)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.