Skip to content

Kors i taket, sparken provkörd före jul!

En historisk händelse har ägt rum på Mosjöns is i förmiddags, vi har nämligen skramlat igång jetsparken nästan tre månader före tävlingen!

Photobucket

En strålande fin dag med -5°C och spegelblank is bådade gott, nu kanske Olov äntligen skulle få lite körtid utan att behöva ha 2000 pers och en speaker som står och kollar på när det jävlas. För jävlas det gjorde det även om det var rätt lindrigt, motorn verkade inte alls vilja gå på tomgång utan baktände och släckte sig gång på gång så vi var tvungna att starta den på rätt högt varv direkt för att den skulle gå som vanligt.

Photobucket

Dessutom var styrsystemet lite bångstyrigt med tändning och PWM-styrningarna, bränslepumpen till efterbrännaren hade av någon anledning bara två lägen och det var avslagen eller halvgas så vi saknade förmodligen runt 15 kg dragkraft jämfört med när motorn går på fullt skaft. Det hördes tydligt på motorljudet att den inte gick på fullt, en lätt vissling (nåja, nog levde den om alltid…) jämfört med det hysteriska skrik som den i vanliga fall ger ifrån sig.

Photobucket

Två repor blev det där maxfarten var 102km/h, eftersom jag körde 122km/h med krokiga medar för två år sedan så vet vi att det finns mer att ge. Olov ska till och börja rota runt i programkoden för att se vad som är fel så till Orsa så lär den pinna på betydligt bättre, styrningen funkade fint och inga tecken på att någonting höll på gå sönder så allt som allt en lyckad dag!

Vädret var det då rakt inget fel på!

Photobucket

Lite mer soppa i EBK:n så ska det bli åka av!

Published inGasturbinsparkenSpeed Weekend 2013

14 Comments

  1. Johansson Johansson

    Viktor: Gör det, är jag hemma så är du hjärtligt välkommen!

    Torbjörn: Nämen tjenare! Det var inte igår, hoppas allt är bra med dig!

    Det var bara diesel som rök efter en tjurig start så ingen olja än så länge. 🙂

    Ses i Orsa!

  2. Heja gubbar toppen jobbat av er.

    Jag bugar mej för ert fina resultat.

    men då jag såg oljeröken ur den avsläckta turbinen får jag lite bad vibbs från vårt turbin haveri.

    Själv är allt jobb nerlagt när det gäller småturbiner.

    Jag lägger focus på R 142 Ystad och de stora turbinerna.

    Men kommer nog att dyka upp i Orsa.

    Hoppas vi ses Torbjörn M

  3. Viktor Viktor

    Ok
    Jag åker hem de 63 milen till verkligheten några veckor över jul/nyår, får höra av mig och se om det passar då någon gång.

    @Olov, jo det kan nog behövas. Jag har redan räknat ut att med alla projekt man vill hinna med innan man dör med terrängfordon, maskiner, gasturbiner, bilar mm så skulle man behöva leva tills man e minst 200 år.

    Nu har man lite mer än ett år kvar att plåga sig igenom utbildningen innan man äntligen kan slå läger i verkstan igen…

    Fan, nu blev man så uppspelt att man knappt kan sitta still… 🙂

  4. Olov Olov

    Viktor, glöm inte att önska dig hundratals tålmodiga skruvartimmar av jultomten bara!

  5. Johansson Johansson

    Allt du behöver är ett brinnande intresse, resten löser sig med tiden. Varken jag eller någon annan i teamet har någon som helst skolning i det vi gör utan det vi kan har vi lärt oss genom att läsa, testa, fråga folk, göra om osv osv…

    Jag hjälper gärna till med tips och goda råd ifall du är sugen på att börja bygga något eget, vill du kika förbi på ett studiebesök nån gång så säga bara till så laddar jag kaffepannan! 🙂

  6. Viktor Viktor

    Nu har jag läst igenom alla inlägg om detta projekt och det är svårt att inte bli imponerad!
    Mycket bra jobbat!

    Man blir inte annat än sugen att bygga någon liknande självmordsmaskin själv…

    Jag läser till maskiningenjör för tillfället och undrar vad det är för kunskaper man behöver för att som ni kunna dimensionera och beräkna hela kalaset?

    Mvh Viktor, bördig från Bergs socken.

  7. Olov Olov

    Låter nog så internationellt tycker jag! 😉

  8. Oddvar Oddvar

    hehe.

    Jeg er leder i Mobackens Norske fanklubb.

  9. Olov Olov

    Men Oddvar, vad är du då??? 😉

  10. Oddvar Oddvar

    Ikke dårlig!! 🙂
    Det er bra å starte forberedelsene tidlig, så har man litt testing bak seg når man står på isen i Orsa!

    Mobacken Racing; nå med internasjonale fans! 🙂

  11. Olov Olov

    Skärpning Anders! 🙂
    104km/h maxfart var det ju… Med så låga farter ger den minsta felskrivning katastrofala fel i procent… 😉

  12. Nice editing!

    Zachary:
    I suspect it would not be as fun either if there was a company behind. Instead of focusing on high payoff, the focus if on having fun – which unfortunately automatically leads to extremely low (rather negative) payoff.

  13. Zachary Zachary

    Hi I have been following your website for about a year and you guys do some really cool work but I was just curious are you guys like a company or just a group of friend that do really cool stuff .Not that it matter I just could’nt tell I have to translate every thing on the site through google. Well either way you guys rock!!!!

    • Johansson Johansson

      Hi Zachary,

      Thanks for your praise, we are just a couple of friends who do what we like the most. If there was a company behind all this I think their marketing department would have a very strange idea of what generates income…

      Sorry about the crappy language (swedish) but since we all have swedish as our first language it would probably become a much less interesting site to visit if we were to write everything in school english, it is hard enough to come up with something clever to write as it is. 🙂

      Cheers!
      /Anders

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.