Skip to content

Tryckluftsstart = Jättesmart!

Efter de goda erfarenheterna med att starta min gasturbin till hojen med tryckluft tänkte vi försöka få till det på sparken också, lövblåsaren kan bara starta en motor åt gången och vi har ingen aning om det ens är möjligt då båda motorer går ihop på utblåset. Sen låter det ju förjävla fränt med tryckluftsstart också! 🙂

 photo Twinturbospark159.jpg

Jag har tagit med mig ett skrotat kompressorhus hem och har testat lite ikväll för att se om det överhuvudtaget går få till något, jag hittade till slut en lagom vinkel på 40° där en 6mm borr preciiiiiiis når igenom huset till utsidan. Luften ska alltså blåsa på kompressorhjulets yttersta spets för att ge så bra fjong som möjligt.

 photo Twinturbospark160.jpg

Ett 6mm hydraulrör sticks in i hålet och fästs i huset så det inte kan röra sig, sen slipas änden mot kompressorhjulet till så det inte kan skrapa i hjulet. Här syns hur hålet går genom öppningen för kompressorportningen (ported shroud-typ på kompressorhuset) och ut genom sidan.

 photo Twinturbospark161.jpg

Här tittar änden på röret in, ett 4mm hål ger rejält med luft för att starta. Skrapmärkena från ett tidigare haveri visar var spetsarna på kompressorhjulet går.

 photo Twinturbospark162.jpg

Dessa S500:or går dessutom sjukt lätt att snurra igång jämfört med min hojmotor pga en annan typ av axiallager så det borde inte vara några som helst problem att starta sparken med dykartub.

Published inTwin Turbo Jetspark Mk3

3 Comments

  1. Björn Björn

    Var lite otydlig tror jag jag menade självklart 200 kg tryck…

  2. Björn Björn

    Som vanligt imponerande!
    Är ju något mera imponerande att komma släpande med ett 200kg tryckluftstank än en lövblås…;-)

    • Johansson Johansson

      En 15 liters dykartub är inte så värst tung.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.