Skip to content

Back to Basic

Håll i hattarna för efter sex år med jetsparkar är det dags för ett projekt som endast har en gemensam nämnare med de flesta andra här på sidan. Nämligen året 1930.
1930 var året då Frank Whittle (turbojetmotorns fader) sökte patentet för sin första jetmotor. På andra sidan Atlanten höll en annan herre på att skriva in sig i historieböckerna genom att med det löpande bandet göra automobilen tillgänglig för medelklassen. Namnet var Henry Ford och på 20 år, fram till 1927 hade hans företag producerat över 15 millioner “T-fordar”.
1928 kom en ny modell, A-forden. Först då körde man som en modern bil med kopplings, broms och gaspedal och manuell växellåda.
Finns väl dom som tycker att det känns omodernt med manuell växellåda men men..
1930 kom nästa förändring, fortfrande A-ford med samma chassie, motor och drivlina men ny karross. Många olika karossmodeller tillverkades på samma chassie, allt för att hålla kostnaderna nere. Kostnaderna var just vad det fokuserades på och på den tiden hängde tillverkningskostnad och priset ihop. Modellen som var billigast att tillverka var billigast helt enkelt. Ju fler dörrar desto dyrare. Så den billigaste täckta modellen blev så klart kupén, till skillnad från idag.. 🙂
2010, 80 år senare hamnade en av dessa kupéer i Mo för övrigt känt som “Mobackens anarki” eller “byn av mjölk och honung”. När den kom hit var det i stort sett originalskick förutom lack och idag ser den efter lite försiktig roddning ut så här.

 photo DSC_0036_zpssu7qbjji.jpg

Bilarna blev snabbt föremål för buskörare som gjorde allt  för att klämma varenda mph ur bilarna. Förutom effekten så var det enklaste förståss att minska luftmotståndet därför rev man av skärmar och choppade tak eller ännu bättre,man valde en roadster utan tak!

Nu betingar en original kupékaross i bra skick lite för högt värde för att fattiga bonndrängar ska kunna sätta vinkelslipen i takstolparna så vi får snällt börja i andra änden. Motorn!

När bilarna lämnade Henrys uppställningsplats så var det en fyrcylindrig sidventilsmotor på 200kubiktum (3,3liter!). Men med kompressionsförhållande på nånstans  4,22:1 så blev effekten blygsamma 40hk vid 2200rpm.

Problemet med att klämma ut mer effekt ur en sån här motor är ungefär…. allt. Dom är byggda för att lugnt kunna leverera sina 40 hästkrafter och på låga varvtal. Vevaxeln har inte ens motvikter, ser ut som ett krökt järnspett med slipade lagerlägen. Vevstakarna är klena och kolvarna tunga. Ram och vevlagren är trots att jag använde ordet “modern” tidigare hämtade från ångmaskiner. Dom består inte av två lösa halvor som idag utan är gjutna på plats  i blocket med “babbitts” (lagermetall uppkallad efter Isaac Babbitt). Och för er som inte förvånats än.. Dom är inte ens trycksmorda! Oljepumpen i tråget pumpar upp olja i lyftargalleriet där den enligt Newtons princip rinner neråt genom små kanaler till kam och ramlager. Vevlagren smörjs genom att ett litet finger går ner i oljan och piskar in några droppar från tråget varje varv likt en Briggs gräsklipparmotor. Trots detta trimmades det friskt förr i tiden och även om V8´an kom 1932 så påstås det att fyrorna presterade bättre i tävlingssammanhang ett tag, spekulerande i varför kan vi ta en annan gång..

 photo DSC_0087_zpshwox5owu.jpg

Massvis med trimdelar fanns för dom som hade råd, insug, toppar, förgasare, vevaxlar.. Dom som inte hade det byggde dom själv, byggde om delar från andra bilmärken osv. Helt enkelt vad hottrodding handlar om, ta det du har och gör det bästa av det. För dom med riktigt djupa fickor fanns det toppventilsgrejor att sätta på. Allt som oftast va det “varvtrimmning” som gällde. Med hög påfrestning på vevparti och lagring som följd.

 photo DSC_0041_zpsjebae0qx.jpg

Här har jag tänkt gå den andra vägen. Då varvet är det som oftast tar död på a-fordsmotorn så borde det vara bättre att öka vridet på låga varv och hur gör man det på enklaste vis?

Svar ja, Kompressor!

 photo DSC_0023_zpsb9yumwiz.jpg

Förhoppningen var att hinna bygga insug drivning och allt som behövs för att kunna provköra till sommaren från och med nu. Det som ställer till det är att jag har haft kompressor på bil tidigare och vet att man måste ha en “åkmotor” att ha i bilen medans man skruvar med kompressormotorn som konstant rasar. Nu har jag en skapligt nyrenoverad motor i bilen som får bli åkmotorn. Sen har jag två motorer en där jag skaffat lösa ramlager som ska arborras i samt med dåliga vevlager som bör gjutas om. Och en motor som jag rev i helgen för att konstatera att även i den var ramlagren spräckta. Fick den för övrigt av Garage Andersson i Brevåg, tack Johan!

 photo DSC_0055_zpsec8q0a1z.jpg

Dock så va det mesta andra i den osletet och den hade inte ens blivit renoverad!! Så tanken är: Bygga en jigg för att kunna spänna upp blocket i fräsen för att kunna arborra ramlagren som även måste gjutas förståss. Jag hade hoppats på att motorn skulle gå att använda som körbar mockup med neutral drivning på kompressorn. Bara för att se om allt funkar innan man börjar elda på. Hur många veckors set back det blev av det här får framtiden utvisa men inspirationen är fortfarande på topp! 😉
Började idag med jiggen för borrstången, blir en gammeldags modell som man skruvar fast i blocket för att sedan driva med fräsen med blocket ståendes på fräsbädden.
Eventuellt bygga om den till trycksmörjning.

 photo DSC_0091_zpstjlqbvep.jpg

6 praktiska timmar.

Published in4-Banger Model A

13 Comments

  1. Bop Bop

    Polarn bygger rod med toppventilskonverterad a-ford fyra.
    Klicka på länken i mitt namn, se, begrunda och bli förtjust.

  2. Olov Olov

    Le: har en tacka liggandes men funderar på om jag ska skaffa en lite hårdare sort så det lär nog finnas till en båtmotor också!

  3. Björn S Björn S

    Hittade en film med helt underbar pedagogik gällande smörjningen http://youtu.be/vz2p1SvuYjY
    Förövrigt riktigt fränt projekt=)

  4. Var planerar du köpa babbit metallen?
    Skulle nämligen kanske också behöva gjuta nytt ramlager till en gammal hemmagjord inombordsmotor jag renoverar.

  5. Björn Björn

    Aj då, misstänker att Olov nu kommer att anmäla mig till TV3’s nya satsning Trolljägaren med Robert Aschberg 😉

  6. mats mats

    he he ske bli underbart att se o höra hur det går med detta bygge 🙂

  7. Oddvar Oddvar

    ahh, dette var morro!
    Gleder meg til å se fortsettelsen av dette! 😀

  8. Jim Jim

    Kul att det äntligen sätts fart med det här projektet också. Det har jag sett fram emot.
    Börjar väl snart bli dags för ett studiebesök…

  9. Johansson Johansson

    Nu jämarn ligger du på minus hos Olov, Björn.

  10. Björn Björn

    Var tog växellådan till Turbinhojen vägen? Var ju utlovat en spännande uppdatering om den!

    Var fick man istället, jo en lång historialektion om hur Ford´s sura radfyra kom till och alla dess brister….

    Lite glädje kom ju till i slutet av tråden där helt plötsligt det vände då en kompressormatningen kom på tal. Själv hoppas jag på en kompressormonteringen som på en gammal Bentley racers, vevaxlemonterad under kylaren!

  11. Orre Orre

    Fan va tufft, kul med unika byggen men det är ju iofs Mobackens signum 🙂

  12. Olov Olov

    Ja vi lär få se hur det inte ska gå till några gånger först.. 😉

  13. Johansson Johansson

    Ska bli intressant att se hur lagergjutningen går till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.