Skip to content

En bra karl kan ändra sig, jag också.

Vad är det här för pinnar månntro, början till ett fågelbo? Eller måhända stag till min farstubro?

 photo JU-011510.jpg

Närå, det är nämligen lösningen på problemet som Edstuge-Anders och några herrar på Landracing.com har påpekat med ramen, nämligen att den blir klen med bara ett övre ramrör. Anledningen att jag har varit svårövertygad är inte för att jag är tjurskallig (finns tendenser till det ibland annars…) utan att jag inte velat bygga om ramen utan att ha provkört den först.

 photo JU-011511.jpg

Nu igår kväll räknade jag ut ett sätt att förstärka upp ramen utan att behöva kapa isär den först, ett 1 1/2″ rör på var sin sida om det övre ramröret med ett antal korta rörstumpar som knyter ihop dom längs längden är både enkelt att göra och effektivt för att styva upp ramen.

 photo JU-011513.jpg

Rätt bra facit på gårdagskvällen faktiskt, jag var mest sugen att lägga mig på soffan och se nyaste avsnittet av The Walking Dead på datorn men ångrade mig och lade golv i nästan ett helt sovrum och tillverkade båda ramrören till hojen istället. 00:30 var jag klar så det tog inte så lång tid heller.

 photo JU-011514.jpg

5h tog det inräknat ett kortare svetsningspass i fredags, 646h totalt.

Published inJU-01 gasturbinsbygge

3 Comments

  1. Johansson Johansson

    Jodå, bara ett rum kvar att lägga nu så det går framåt. Nästan läge att belöna sig med lite garagetid då kan tyckas! 🙂

  2. Gren Gren

    Verkar som det inte minskat i golvhögen.
    Finns tydligen roligare saker:)…..

  3. Björn Björn

    Är kanske en stor skillnad på landracing och dragracing, men team Starta´s topfeul hoj kör ju med enkelrör fast grövre, de har väl +1000 hp och det verkar ju fungera… Fast det framhjulet är ju aldrig i marken under en körning så det kanske inte blir jämförbart.
    Hur som helst, inte blir det sämre nu i alla fall… 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.