Skip to content

Sista stagen för dagen

Dagen och dagen, för evigt hoppas jag för nu är det slut på 1″ rör.

 photo JU-011515.jpg

Jag styvade upp de nya övre ramrören med tre stag in mot det mittersta ramröret och ett ner mot det vertikala ramröret mellan gasproducer och kraftturbin, missade att ta kort på alla stag men det lär väl hinnas med.

 photo JU-011516.jpg

Efter att ha punktat dit stagen rensade jag ut det sista ur ramen och lyfte upp den på pallbockar för helsvetsning, jag ska väga ramen efter svetsning men den kan inte väga många kilo inte.

 photo JU-011517.jpg

Nu undrar säkert någon varför jag inte har ramen i jigg när jag svetsar, tanken är att då ramen redan är till stora delar svetsad så lär den inte röra sig speciellt mycket. Dessutom känns det bättre att den får röra sig som den vill under svetsningen för att undvika att bygga in spänningar i ramen, sen kan jag linjera upp hjulaxlarna med varandra perfekt genom att modifiera kedjespännarna till bakhjulet.

 photo JU-011518.jpg

Hoppas Tech Inspection på Bonneville kommer tycka svetsningen duger, jag ska ta en bunt kort innan jag lackar ramen för säkerhets skull.

 photo JU-011519.jpg

2.5h igår kväll, 648.5h totalt.

Published inJU-01 gasturbinsbygge

2 Comments

  1. Björn Björn

    En dum fråga kanske, men hur anslöt du till styrhuvudet?
    Är svårt att se på bilderna, ligger rören parallellt och viker in 90 grader mot ursprungsröret eller ansluter du styrhuvudet från “utsidan”?

    För övrigt ser ramen att gå i 200 redan nu… Är ramen väldigt smal eller kommer bakdäcket att bli väldigt brett? ser ut som man kan få in ett rejält slicks där bak 🙂

    • Johansson Johansson

      Rören har ett 60° knä som svetsas fast i styrhuvudet bredvid det mittersta ramröret, det hade inte gått svetsa om jag notchat ihop rören mot varandra i en såpass snäv vinkel som det skulle blivit utan knäet.

      Ramen är väldigt smal, bakdäcket är ett helt vanligt mc-däck 160 brett.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.