Hoppa till innehåll

Fort och fel…

…som befälen på A8 sa. Ett infall i morse fick mig att provmontera motorn i ramen och tamejfan tog inte avgashuset till kraftturbinen i fotpinnen! Eländes elände, men efter att ha gått och grubblat hela dan på jobbet så kom jag på en lösning som visade sig bli rätt bra.

 photo JU-011542.jpg

Jag blev tvungen att kapa bort det tredje fästhålet men det gör inget, nu går det enkelt att flytta pinnarna fram eller bak genom att vända dom upp och ner. Låses medelst sprint nu med.

 photo JU-011543.jpg

Med den lilla tabben avklarad kunde jag fortsätta med sadeln, med svetstuben full med Argon och magen full med tortellini gav jag mig i kast med tigsvetsningen och här håller stödet på svalna av lite. En uppstagningsplåt sitter som ni ser mitt under sadeln för extra stability protection.

 photo JU-011545.jpg

Sen blev det pyssel och papp en stund, Svarthålet 3D-caddar och CNC-fräser sina kåpmallar men här är det tuschpenna och ögonmått som gäller!

 photo JU-011546.jpg

Efter att ha gått loss på sadeln med sticksågen valsade jag en stödkant där bakkåpan ska fästas, här sitter den uppspänd inför svetsning.

 photo JU-011547.jpg

Klet klet med tigen.

 photo JU-011548.jpg

Som ni ser så har jag även ergonomibehandlat sadelbottnen (bankat på den med gummiklubba) så nu sitter man riktigt bekvämt på den. Jag har även skaffat ett 10mm tjockt självhäftande skumgummiark som används till banracinghojar så du Björn behöver inte oroa dig att mina glädjekulor ska få punktering på mutterskallarna…

 photo JU-011549.jpg

Annan vinkel, batteriet gör sig för övrigt bättre stående än liggande som det var tänkt tidigare. De sista kåpstagen har även satts på plats bredvid batteriet så nu är ramen så gott som klar att slipas inför lackering.

 photo JU-011550.jpg

Jag har höftat lite med meterslinjalen för att få någon känsla för linjerna på bakkåpan och det kan bli riktigt snyggt om jag får till det som jag vill.

4 timmar idag, 662h totalt.

Publicerat iJU-01 gasturbinsbygge

3 kommentarer

  1. Björn Björn

    Skumgummisadel o justerbara fotpinnar? Är det en touringhoj på gång….;-)
    Men kan du förklara det där med enkelt att flytta fotpinnarna, behöver du inte plocka ur motorn när du skall ändra plats? Du behöver ju trycka igenom hela fotpinnarna, tar den inte i avgashuset då? Eller går den fri under?
    Om man satt dubbelbrickan på utsida o sprinten på insidan istället så kan ju motorn sitta kvar.

    • Johansson Johansson

      Ha ha, det har du ju fan rätt i!

      Skitsamma i det här läget, enkelt att bygga nya pinnar senare. Ska man hårddra det så skulle jag lika gärna ha kunnat svetsa fast ett par CrMo-pinnar direkt i ramen men på det här viset kan jag göra några små justeringar även efter att ramen blivit lackad.

  2. Oddvar Oddvar

    Tøft!
    Blir bakkåpan laget i glassfiber?

    Synes du må lage en liten “caferacer” stuk på bakkåpan.. 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.