Skip to content

Nu ska gammelgäddan i Mosjön tas!

Vad gör man när man äntligen gjort klart brukshojen och golvläggningen så jethojen är enda projektet på G? Jo då tar idioten och drar igång ett nytt bygge såklart!

 photo 3d59d0b5-5477-4eba-aa06-ef9905fe778c.jpg

Min lilla AMT Pegasus MK3 gasturbin ska konverteras till turboshaftmotor och monteras på en Johnson aktersnurra, borde gå få plats med allt under motorkåpan så det enda som avslöjar den är ett grovt jetutblås och ett helvetiskt oväsen. =)

 photo Aktersnurra9.jpg

Den ser så liten och söt ut bredvid min JU-01 hojmotor men den är ändå god för ca 20hk om man gör allt rätt.

 photo Aktersnurra2.jpg

Första steget är att tillverka ett nytt motorhölje som är anpassat för att koppla kraftturbinen emot, originalhöljet är bara 0.5mm tjockt så det går inte använda. Jag valsade ett nytt av 1.5mm rostfri plåt igår som blev betydligt stabilare.

 photo Aktersnurra1.jpg

Här är turbinhöjet på väg att svetsas fast, en tjock ring i ss2333 som har glidpassning runt axialturbinhuset i motorn.

 photo Aktersnurra4.jpg

Annan vinkel.

 photo Aktersnurra5.jpg

Här är motorhöljet klart så när som på fästet för glödstiftet.

 photo Aktersnurra6.jpg

På plats.

 photo Aktersnurra7.jpg

Andra hållet.

 photo Aktersnurra8.jpg

Ikväll började jag på med kraftturbinen, det är en radialturbin från en lastbilsturbo som jag svarvar ner axeln på 0.4mm för att ett par 17mm kullager ska passa.

 photo Aktersnurra11.jpg

Provpassning av kullagren, turbinaxeln kommer stå lodrätt så avgaserna går uppåt och axeln pekar neråt, i änden ska ett primärdrev från en gocart monteras och på propelleraxeln ska sekundärdrevningen sitta så den enda utväxlingen för kraftturbinen blir kedjedriften. Detta pga platsbrist och att det är enkelt att bygga.

 photo Aktersnurra12.jpg

Här är turbinaxeln med lager, stödhylsa mellan lagrens innerbanor, primärdrevet och en UNF mutter som turligt nog passade på axeln då jag tappat bort originalmuttern.

 photo Aktersnurra13.jpg

Jag orkar fan inte räkna några timmar på det här bygget, men fort ska det gå för hojen har prio 1,2,3 och till och med fyra så alla möjliga genvägar ska tas för att få den här motorn i sjön i sommar!

Published inAktersnurra med 10hk turboshaft-motor

10 Comments

  1. Bop Bop

    Det blir en Puch Dakota för sjöbruk; ett djävla liv, men det går i tre km/h…
    Med andra ord : FAN SÅ FRÄNT!

  2. Orre Orre

    Kunskap kan jag läsa mig till iofs men plats och pengar är svårare när man är arbetslös och bor i lägenhet 🙂

    • Johansson Johansson

      Nä klart då är det lite knivigt.

  3. Orre Orre

    Tyvärr har jag varken plats, ekonomi eller kunskap att ge mig på något sånt men i framtiden vem vet…

    • Johansson Johansson

      Inte vi heller men det har inte stoppat oss… =)

  4. Björn S Björn S

    Vad är riggen och växelhuset anpassat efter för motor? dvs hk antal?

    • Johansson Johansson

      Björn: Det är en 25 hästare.

  5. Björn Björn

    Storsjöns första Unlimited Hydroplane på G eller?

  6. Orre Orre

    Haha ja varför inte, man har ju slutat förvånas 🙂

    Hur mycket dragkraft ger den motorn?

    Jag har snöat in på Ångkraft senaste veckorna efter att ha tittat på alla Jay Lenos ångfordon. Du har inga tankar på att bygga något ångdrivet framöver? (förutom eran livsfarliga ångspark)

    Känner du till Tesla´s Turbin? Undrar om man kan koppla en sån till ångdrift och får vettig effekt ur? Vore coolt och se vart man kommer med ångkraft om man tillför datastyrning och moderniteter som tex eluppvärmning som i en vattenkokare.

    • Johansson Johansson

      Orre: Den ska ge drygt 10kg enligt spec så om jag byggt en seriösare kraftturbin med växellåda hade jag kunnat plocka ut ca 20hk, nu med lägre varv på kraftturbinen tappar jag en del verkningsgrad så jag siktar på att få ut halva den effekten. Räcker långt ändå med 10hk.

      Jag har faktiskt byggt en dubbelverkande ångmaskin för några år sedan, 100mm borr och 100mm slaglängd. En vedeldad ångpanna är köpt och står hemma men jag kom liksom av mig lite när jag började på med hojbygget. Nu bara för veckan kom jag över en 3fas oljeförvärmare som bör gå bygga om till elpanna och en gammal fin encylindrig luftkompressor står på golvet i verkstaden och väntar på lite uppmärksamhet. Ångturbiner har jag klurat på också men jag har insett att varken tid eller ork räcker till för att dra igång fler byggen för tillfället…..

      Sätt igång och bygg bara, det vore skitskoj att få se en ångdriven teslaturbin byggas! =)

      Björn: Blir nog ganska så limited med endast 10hk…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.