Hoppa till innehåll

Knåda låda

Nu var påsken förbi och verkligheten knackar på ytterdörren igen, dags för lite kvalitetstid i lekstugan alltså. För att göra lite plats på bänken för växellådan lyfte jag i gasproducern i den nylackade ramen och där verkar den ju trivas.

 photo JU-011555.jpg

Isär med kraftturbinsteget för att komma åt att ta isär växellådan, lättmekat som tusan som tur är.

 photo JU-011556.jpg

Här syns utgående drevet…

 photo JU-011557.jpg

…och här är lagerläget för ingående axel från kraftturbinhjulet, nu har ni sett de två ställen som behöver någon form av smörjning för att må bra.

 photo JU-011558.jpg

Nu följer en dryg timmes illstirrande, vridande, vändande och hummande för att räkna ut hur i hela friden jag ska smörja lager och kuggingrepp på enklast möjliga sätt utan att trycka ut olja i avgashuset genom axeltätningen som är en smal spalt mellan hus och axel. Trångt är det också och jag kör redan fyra pumpar från batteriet så att hänga på en pump till för detta är nog inte så bra.

 photo JU-011559.jpg

Jag bestämde mig till sist för att göra en specialare, jag kör lådan med våtsump och låter utgående axel med kullager och kuggingrepp smörjas från den (max 5000rpm så en bra olja borde inte slängas bort av centrifugalkraften) och ingående axel dimsmörjer jag genom att blöda laddluft genom en sån dimsmörjare på bilden ovanför och in mellan de båda kullagren.

Det bör funka fint, keramiska lager kräver inte mycket smörjning alls och blödluften kyler de mest påfrestade lagren. Sen är risken att jag trycker ut olja i avgashuset med ett rökmoln som resultat borta, jag måste bara se till att justera in oljemängden rätt och hålla koll på förbrukningen så den inte går tom men det är en enkel sak. Lär bli en lång checklista som ska prickas av innan varje körning ändå.

Två timmars klurande på detta, 666h totalt.

Publicerat iJU-01 gasturbinsbygge

2 kommentarer

  1. Björn Björn

    Börjar häpna av allt som du måste tänka på! Trodde en turbinmotor var en enkel konstruktion….
    Torrsump, våtsump o dimsmörjning fattas bara att du sätter in några nipplar på några ställen så kan du ju köra med lagerfett också 😉

    • Johansson Johansson

      Det blir liksom en dimension till när det ska på en kraftturbin…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.