Hoppa till innehåll

Mer lagersmorning

Som sagt sist så skulle skiten sektioneras, sällan skådad slakt slutade suveränt……nu tog det slut på ord på S så jag fortsätter väl som vanligt istället.

 photo JU-011572.jpg

Avgasröret eller vad det nu ska kallas tog som bekant i skärringskopplingen för lagersmorningen så jag var tvungen att kapa ur det lite och svetsa i en ny bockad innervägg, nu är det betydligt bättre frigång och man kommer till och med åt att se ifall det är tätt eller inte. Najs.

 photo JU-011573.jpg

Efter lite klurande på placeringen av dimsmörjaren på hojen så satte jag ihop lagerhuset för ingående axel för att göra ett litet test på hur smorningen fungerar med ett naturtroget mottryck.

 photo JU-011575.jpg

Till min stora lättnad så verkar det funka precis som jag tänkt, vid endast 2bar lufttryck drar den med sig fint med olja och efter en stund har det fyllts upp olja ända upp så det rinner in i lagerbanorna. Det är i och för sig ett statiskt test så jag vet fortfarande inte hur det beter sig när lagren snurrar fort, men det finns nog bara ett sätt att få reda på det… 🙂

 photo JU-011574.jpg

Två timmar ikväll, 675h totalt.

Publicerat iJU-01 gasturbinsbygge

2 kommentarer

  1. Björn Björn

    Ännu en av mina dumma frågor kommer här.
    Blir det inte varm i avgasröret, allra helst i “bakre väggen”. Kommer du att skydda isolera oljeröret eller?

    Dagens tips;
    Sätter du ett T-stycke på oljeledningar o ett rör ner mot drevet får du ju stänksmörjning till kedjan också! 😉

    • Johansson Johansson

      Inte dumt alls, det lär bli rätt varmt där så jag kommer isolera runt avgaspipan för att inte bränna upp ben eller annat.

      Kedjan lär nog klara sig utan smorning de två kilometer som jag tänker köra i ett sträck… 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.