Skip to content

Fortsättning på båtmotorbygget!

Tro inte att jag glömt bort det här bygget, på lediga stunder har jag pysslat på med kraftturbinen och har kommit rätt långt på vägen så förhoppningen om att dra fast storgäddan på Mosjön med turbindriven eka finns kvar.

 photo Aktersnurra15.jpg

Ett lagerhus i aluminium svarvades till med säten för de två kullagren och en kolvringstätning mellan det övre lagret och turbinhjulet, turbinhjulshuset görs i svartstål pga att det inte blir speciellt varmt där. Sen gängades turbinaxeln upp och kapades till rätt längd.

 photo Aktersnurra14.jpg

Här sitter axeln på plats i lagerhuset med kedjedrevet fastsatt.

 photo Aktersnurra17.jpg

Ett hölje till turbinhjulet svarvades till, noga att få till frigången mellan hölje och turbinvingar rätt så det inte skrapar i eller blir allt för glappt.

 photo Aktersnurra18.jpg

Här är motorn uppställd för att jag ska kunna måtta ihop ungefär hur snigelhuset till kraftturbinen ska se ut.

 photo Aktersnurra19.jpg

Påbörjat snigelhus, det gäller att få areorna rätt så inte kanalen genom snigelhuset stryper flödet för mycket för då går motorn varm.

 photo Aktersnurra20.jpg

Så här långt hann jag igår kväll efter att jag fäst framskärmen på turbinhojen, jag ska valsa till en kant och svetsa fast och sen göra en övergång mellan jetmotorns runda utlopp och det fyrkantiga inloppet till snigelhuset.

 photo Aktersnurra21.jpg

Tjoflöjt!

Published inAktersnurra med 10hk turboshaft-motor

3 Comments

  1. Björn Björn

    De 30 tusen gick ju till en fisketur på Mosjön, det är väl också semester! 🙂

  2. Björn Björn

    Då var det dags igen för den oinsattes fråga.
    Kan man inte ta en en halv turbo o modifiera lite, vad blir skillnaden mot vad du bygger här? Avgassidan på en turbon gör väl samma sak, avgaserna driver ett turbinhjul som gör att en axeln snurrar…? Men jag misstänker att det är något hokuspokus som gör att de enkla vägarna ej fungerar 😉

    • Johansson Johansson

      Det hade funkat fint om det inte vore för det blytunga turbinhuset i gjutjärn och glidlagringen, men visst köper man en kullagrad turbo med rostfritt tunnväggigt TIAL-turbinhus så är det bara att sätta tigersågen i den och samtidigt försöka förklara för fästmön vart de 30 lax som fanns i semesterkassan tagit vägen… 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.