Skip to content

Kåp-iöst skoj fredag kväll

Jag har varit i valet och kvalet när det gäller framkåpan, sidorna är dåligt stagade och lär fladdra som ett par blygdläppar i en vårstorm när man kör fort med hojen. Dessutom liknar dom skit som dom ser ut nu så något gatt göras.

 photo JU-011605.jpg

Tanken var att kapa till sidorna så linjerna följer framskärmens radie och ramrören, då kan jag tillverka lösa sidor senare för att bygga in hojen ännu mer. Det förenklar mycket att kunna skruva i motorn eller till och med lyfta ur den utan att behöva skruva bort framkåpan.

 photo JU-011606.jpg

Det blev rätt så bra tycker jag, den sista putsen gör jag när kåpan ska lackas så det får se ut så här så länge.

 photo JU-011608.jpg

Kollar man framifrån är frontarean helt ok, jag får limma fast en Tulo på ramen så jag kan hålla ihop knäna ordentligt.

 photo JU-011609.jpg

Jag har dessutom skalat av styrkronan lite, tidigare satt fästet för tändningslåset i vägen för att jag skulle kunna se avgastempmätaren men nu jämarn ser man den.

 photo JU-011604.jpg

Två timmars jobb, 688h totalt.

Published inJU-01 gasturbinsbygge

2 Comments

  1. Björn Björn

    Det är bara att kapitulera, kommer att bli hur ballt som helst. Min oro för kåporna är nu helt borta!
    Om Jetsparkens Cw var som en ladugårdsvägg kommer ju hojen ha ett Cw som ett järnspett, den är ju knappt bredare än styrkronorna! Här gäller att piloten inte har för avsikt att gå på gymet o pumpa upp sig, optimal strömlinjeform bör vara att hjälmen är breddade än axlarna….;)

    • Johansson Johansson

      Ingen risk, jag har löptränat i ett år nu för att hålla frontarean nere på ett minimum och med 182cm och 69kg så är luftmotståndet rätt lågt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.