Skip to content

Ett riktigt långtidsprojekt

Jag tänkte passa på att lägga in mitt gamla jetcartbygge här också ifall jag skulle få för mig att använda den som depåmoppe eller något i den stilen när den är klar, den började sitt liv med jetdrift och efterbrännkammare för att nu byggas om till kraftturbindrift för att få ut gissningsvis 15-20hk på bakhjulen.

Nästan klar 1

Klar 1

Afterburner

Den byggdes av en gammal turbo från en Scania lastbil och utvecklades i omgångar allt eftersom jag lärde mig mer och mer om gasturbiner och den välbekanta projektbudgeten sträcktes allt längre, vid den första provkörningen sprack en tryckslang och eftersom jag hade fullt sjå med att hålla mig på vägen och jag inte kostat på mig en avgastempmätare än så steg tempen högre och högre tills det sprutade smält turbinhjul över hela vägen.

En ny turbo köptes och gocarten fick en välbehövlig ansiktslyftning, en ny bränslepump löste problemet med att efterbrännaren släcktes vid högre laddtryck så nu började det likna något. Eftersom vägarna i hembyn (Norråker, Strömsunds kommun) är så usla tack vare att Vägverket lade pengarna på södra länken istället så fick jag nöja mig med att torrköra turbinen och föra massa oljud tills jag tröttnade och plockade isär allt för att få plats för nya projekt.

Nya turbon 2

Nyrenoverad 1

Cart_side

Cart_side2

Nu i sommar skulle det ju bli körning i Halmstad så jag plockade ner ramen från ladugårdsbotten och tog med mig motordelarna som nu legat i malpåse tre år och gjorde lite förbättringar i bränslesystemet och annat för att minska risken för att alltihop brinner upp under körningen.

Tyvärr så sket det ju sig med försäkringsbolaget som bekant så jag bestämde mig för att riva allt och bygga om för horstpowder istället för jetdrift. Turbon ställs på tvären och brännkammaren byggs om för dieseldrift istället för gasol samtidigt som allt annat måste byggas om också, när gasturbinen är uppstartad och injusterad kommer jag göra några mätningar för att kunna räkna på kraftturbinen. En kraftturbin är helt enkelt en andra turbin som är kopplad via en utväxling till bakaxeln, flåset från gasturbinen driver den så det finns ingen mekanisk koppling mellan turbinerna.

Kraftturbin 005

Kraftturbin 009

Kraftturbin 017

Kraftturbin 006

Kraftturbin 016

Kraftturbin 021

Kraftturbin 002

Kraftturbin 004

Kraftturbin 009

På återseende.

Published inTurbingocart

2 Comments

  1. Elffors Elffors

    TJiuu jag var först!!

    Sidan skall läggas bland favoriter.

    Om jag förståt saken rätt så är det bara ådin som är helt kurant just nu?/ hehe

    • Anders Anders

      Ha ha, skillnaden är att för Audin går det bara utförs.

      //Anders

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.