Skip to content

I väntan på hojdelar…

Hua så det kliade i fingrarna när Ebay-ordern på tempsonder och luftflödesmätaren hade lagts, vad ska jag nu göra? Kolla på partireklam på tv? Nä just det, jag har ju en båtmotor som står och väntar på lite kärlek!

För några månader sedan var brorsan förbi och hjälpte till lite som ni ser.

I förrgår kväll var det i alla fall dags att rycka upp mig lite, jag började lite lätt med att svarva en glödstiftshållare till motorhöljet och svetsa fast.

Sen svarvade jag en drevhållare till axeln från backslaget och monterade bottenplattan på riggen.

En stödlagerhållare i äkta nylon svarvades och skruvades fast i bottenplattan.

Nu var det dags att få drevet på plats! Lite fräsning och borrning kanske är lösningen?

Jo tamejfan var det inte det! Här sitter drevet stadigt på plats med kraftturbinen hållen på plats för att testa ut hur fästena ska sitta.

Jag hade lite pyssel på jobbet i natt fram till 04:00 så jag hade rast vila fram till lunch idag, tyvärr hade jag visst glömt bort att meddela döttrarna det så dom studsade upp som vanligt klockan 6 tjoandes och hejandes så det var lika bra att kliva upp och få något gjort.

Nu sitter kraftturbinen på plats med motorfästen som ska få en kedjesträckare senare, känns stabilt och det är lätt att schimsa in fästet så dreven linjerar perfekt.

Blir nog rätt ballt det här när jag är klar. 🙂

Published inAktersnurra med 10hk turboshaft-motor

7 Comments

  1. Beat Beeti Beat Beeti

    Hello

    I think the reduction ratio is too extremely.. Better a two-stage reduction transmission with oil bath lubrication

    best regards

    • Johansson Johansson

      Hi!

      There is simply no room for anything else than a 5:1 angle drive, and the input shaft needs oil jet lubrication to cope with the rev and heat soak from the power turbine.

      Cheers!
      /Anders

  2. Henke Henke

    Vilken fin bild 🙂

    • Johansson Johansson

      Henke: Jodu, finen pöjk. Speciellt frillan!

      Björn: Gocartkedja serru, har en hel trave med drev och kedjor som följde med när jag köpte gocartramen till jetcartbygget för ca 100 år sedan.

      Orre: Tackar! Det vore riktigt skoj att vinna förstapris, och en 3D-skrivare i tröstpris är heller inte så tokigt. 🙂

      Oddvar: Verkningsgraden blir lite klen som du säger då kraftturbinen inte kommer snurra så värst fort, men det kvittar då jag ändå lär ha effekt så det räcker. Om motorn gick optimalt på alla sätt skulle jag få ut närmare 25hk så jag nöjer mig med knappt hälften.

  3. Björn Björn

    Fantastiskt, har du snott barnen eller fruns cykelkedja, är ju inte direkt mc tjocklek på den….

  4. Orre Orre

    Tufft!

    Har röstat på dig också, hoppas du vinner hela klabbet annars drar vi igång en insamling när det börjar närma sig att åka över pölen 🙂

  5. Oddvar Oddvar

    Meget tøft prosjekt! 🙂

    Blir det noe fart da?

    Blir kannskje ikke verdens beste virkningsgrad?

    Hilser fra nordsjøen..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.