Skip to content

Mer ditt och datt…

Här blandas det hejvilt med korten, först ut så har jag tillverkat mellanaxeln till Viperns startmotor. Splinesfräsning pågår nedan!

Här sitter mellanaxeln på plats, det är för övrigt inte blodutgjutning ni ser utan ritsfärg…

Åter till väsentligheterna så har jag monterat ihop hojmotorn JU-01 igen, nu har jag dessutom tätat O-ringen till höljet och skruvförbandet runt turbinhuset med röd silikon för att bli kvitt med några små luftläckage jag hade tidigare.

En timmes jobb med hojmotorn, 761h totalt.

Published inJU-01 gasturbinsbyggeRolls Royce Viper 301

4 Comments

  1. mats mats

    lycka till med att problemen med motorn är lösta o att inget går sönder i provstarterna

    • Johansson Johansson

      Tack!

  2. Johansson Johansson

    Tror jag skiter i att härda splinesen, det blir inte så våldsam belastning på dom och jag ser hellre att mellanaxeln pajar än att jag skadar splinsen inuti Vipern.

    Jo du det lär ha varit en skaplig smäll, synd kameramannen missade det och en jävla tur att ingen skadade sig ordentligt.

  3. fixarerik fixarerik

    Mäktigt att fräsa egna splines !
    Ser mycket lovande ut.
    Hur är det med härdning och annat som man skulle kunna tro var avgörande för funktionen ?

    Gjuta.. det såg ut att vara en dålig ide med blött gips / sand och varm aluminium.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.