Skip to content

Sista sprutet!

Kvällens småplock var att göra oljemunstycket som ska smörja drevingreppet i växellådan, här har jag ögonmåttat fram exakt var hålet ska borras. 🙂

Ett munstycke svarvades fram i mässing och borrades med 1mm borr innan det silverlöddes fast i en banjobult, det gäller att ta det lite vackert med matningen med såpass små borr. Helst ska man vara nykter också, för något år sedan höll jag på fredagsmysa med en kasse Norrlands Dynamit i verkstaden och lyckades knäcka varenda borr jag hade upp till 3mm…

Här ser ni munstycket pekandes mot där dreven gör ingrepp i varandra, strålen träffar det ingående drevet så det ligger olja på kuggarna när kuggingreppet sker.

Sen knöt jag ihop de båda spridarna med hydraulrör uppepå lådan och svetsade fast en AN4 anslutning i änden så jag kan dra dit en stålspunnen oljeslang från oljeledningen till motorn, jag kommer sätta ett T på slangen efter oljefiltret så det inte kommer med någon skit in och blockerar munstyckena.

Nästa jobb blir att dra returen från lådan ner till oljetanken, tror jag har klurat ut hur det ska lösas på ett bra sätt faktiskt.

Två timmars jobb med det här, 766h totalt.

Published inJU-01 gasturbinsbygge

7 Comments

  1. mats mats

    jag säger lycka till med allt så ses vi ev i sommar det ska bli kul at se va din mc kan göra man kan hoppas att det blir ett rekord

  2. Fixarerik Fixarerik

    Ser ju fint ut förresten , men det ser du ju själv 😉
    Provade att gjuta igen, det gick mycket bättre med torr sand och varmare smälta som du sa.
    Blir ganska grovt när man kör med frigolit i sand.
    Man blir ju sugen på att prova me seriösare form, ska forska lite i vart man köper sand i Stockholm.
    Tacksam för alla tips .

    • Johansson Johansson

      Testa att pensla på några lager fingips på frigoliten (eller styrofoam/markisolering, den vita porösa skiten duger inte till detta) innan du gjuter, stick hål i gipset lite överallt för att gaserna ska kunna ventileras ut i sanden för annars kommer alla gaser upp genom nergjutet och det kan bli svårt att få i smältan.

      Ett annat tips är att köra med fin silicasand istället för vanlig sandlådesand eller liknande, ju finare korn desto finare finish. Borde inte spela nån roll om du gjuter med gipsbelagd styrofoam dock.

  3. Fixarerik Fixarerik

    Ser ju fint ut förresten , men det ser du ju själv

  4. Fixarerik Fixarerik

    Ser ju fint ut förresten , men det ser du ju själv

  5. Fixarerik Fixarerik

    Gissar att lagren är stänksmorda !?
    Varför vinkelväxel, är det bättre att ha motorn rakt än tvärs och planetlåda ?

    Kommer du ha en koppling eller startar du med bakhjulet i luften ?

    • Johansson Johansson

      “Gissar att lagren är stänksmorda !?”

      Menar du lagren på utgående axel så blir det en våtsump i botten på lådan som smörjer dom, dom kommer varva max 5000rpm så det behövs ingen tvångssmörjning där.

      “Varför vinkelväxel, är det bättre att ha motorn rakt än tvärs och planetlåda ?”

      Hur tror du hojen skulle ha sett ut om jag hade motorn på tvären i ramen? 🙂

      “Kommer du ha en koppling eller startar du med bakhjulet i luften ?”

      Menvafaan, det har jag ju förklarat typ 100 gånger nu sedan jag började bygga hojen…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.