Skip to content

Ett par små steg framåt

Igår kväll var det dags att göra lite nytta i verkstaden igen, oljetanken skulle göras klar och det som saknades var att få fast oljereturen från växellådan. För att slippa spån i tanken så trycksatte jag den så alla spånor blåste utåt istället.

Efter lite kletande med tigsvetsen så satt anslutningen på plats, det blev bara en då den andra hamnade precis mittför där stordrevet i lådan var.

För att hålla oljenivån i växellådan såpass hög att kullagren på den utgående axeln smörjs silverlödde jag fast en snorkel på växellådans slanganslutning. Blev rätt smutt, synd att det inte gick ta ett vettigt kort på hur den sitter i lådan bara.

För att inte spränga oljetanken en gång till satte jag på en grövre avluftning på tanklocket, det ska dras stålspunnen slang baköver så inte oljeröken tar eld från utblåset på motorn…

Det var den enkla biten det, nu var det dags att ta tag i något lite drygare. Då throatarean mellan kraftturbinens ledskenor var lite för liten så slipade jag upp den en aning, en trekvart senare med ett hekto rostfria slipspån i garagetofflorna kunde jag mäta upp en ny area på knappa 75cm2 vilket bör motsvara en jetdysa på lite drygt 90mm i diameter om man tar den lite högre flödesfriktionen genom ledskenorna i beaktande.

Fem dagar kvar på uppfinnartävlingen nu och jag leder med över 300 röster, det kan ju faktiskt gå vägen det här! 🙂

Tre timmars jobb med hojen igår kväll, 771h totalt.

Published inJU-01 gasturbinsbygge

2 Comments

  1. Björn Björn

    300 plus bör ju räcka, men du kanske skall kontakta någon av alla mail-spamare som finns därute o be att få låna deras program ett par dagar… Jag har några notoriska i mailboxen du kan få kontakta!

  2. Orre Orre

    Du måste ju ta hem det här, har röstat flera gånger och du vore verkligen värd det!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.