Skip to content

Oljeavtappning och magnetpluggar

Som titeln antyder så handlar detta inlägg om avtappning av olja och pluggar med magneter på. 🙂

Det lämpligaste stället att ta ut oljan till växellådssmörjningen var på regulatorblocket före oljefiltret, det hade blivit väldigt trångt att klämma in en förgrening på slangen mellan filter och motor vilket vore det mest logiska stället att blöda av oljan på.

Borrat och gängat med en 1/4″ rörgängtapp, här sitter regulatorn på sin plats igen med sin nya AN4 avtappning redo att kopplas in mot växellådan med ett inline-filter på slangen ifall någon kvarglömt spåna letar sig igenom regulatorn.

För att vara på den säkra sidan så satte jag fast en magnet på bottenpluggen i växellådan så eventuellt stålskräp inte åker runt i våtsumpen och skadar drev och lager. Snorkelröret på dräneringen syns även det.

Tre timmars jobb med det här, 774h totalt.

Published inJU-01 gasturbinsbygge

2 Comments

  1. Johansson Johansson

    Det lär nog ligga ett och annat spån från bearbetningen i gjutjärnshuset kvar i skrymslena så en magnetplugg lär nog betala sig rätt så fort. Om inte annat så lär jag sova lugnare. 🙂

  2. fixarerik fixarerik

    Magnetplugg är ju fingrejor, enkelt och effektivt !

    Hade satt en dylik på min gamla Shovel och den såg ut som Hendrix i motljus när jag rev efter inkörning under sommarn…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.