Skip to content

National Geographic nästa!

Eller…..så var tanken i alla fall. Kunde Lennart Nilsson ta kort på ofödda foster skulle det väl inte vara någon konst att ta en flott bild på lite tigsvetsning, men det var enklare sagt än gjort tyvärr.

Lennart behövde ju bara kila upp ett teleobjektiv i trudelutten på någon havande madam medan jag var tvungen att hålla i både kamera, svetsskärm och svetshandtag. Samtidigt!

Nä, några pris för fotografierna lär jag inte få. Knappast för svetsarna heller men tätt blir det ju i alla fall.

Äntligen börjar pusselbitarna falla på plats, skönt att slippa ha hojen i molekyler runt hela verkstaden.

För att få V-bandsflänsarna att linjera bra var jag tvungen att schimsa in växellådan, tack och lov att man inte är allergisk mot burköl för då hade jag kört fast rejält.

Nu jäsingen linjerar det perfekt! Tillsammans med den nya stiftningen blev det kalasbra, betydligt bättre och enklare att få ihop det än tidigare.

Här sitter både avgastemp och P4-givaren (dynamiska trycket i jetpipan) på plats, jag kopplade in den nya Fluke-tempsonden mot en av de gamla analoga mätarhusen och det verkar funka bra.

Nu sitter motorn på plats till sist, next up är att fixa en del nya fästen till mätarna och bygga klart kåporna!

Tre timmars jobb igår, 783h totalt.

Published inJU-01 gasturbinsbygge

2 Comments

  1. Björn Björn

    Den börjar ju se mer o mer klar ut nu!
    Men vi vill se en bild med på hojen med “vinterdäcken” på också!

  2. Jan P Jan P

    “Lennart behövde ju bara kila upp ett teleobjektiv i trudelutten på någon havande madam”. *GAPSKRATTAR*

    Det är ju “bara” det.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.