Skip to content

På lördagar ska man fästa!

Ja, fästa kåpor och mätare alltså. Inte det som har med sprit och folksamlingar att göra, speciellt inte när man har beredskap.

Jag stötte omgående på patrull när jag skulle montera framkåpan, jag mitt eländiga arsle hade måttat bromsslangen till framhjulet för kort så bromsgreppet tar i underkant på kåpan när jag svänger. Då jag vill undvika att kapa mer än nödvändigt i det som är kvar av kåpan får jag lov att beställa en ny och några centimeter längre bromsslang.

Med kåpan på plats kunde jag måtta ut var laddtempsmätaren och tryckmätaren för pitotröret före kraftturbinen skulle sitta, sen var det bara att snida till ett par fästen ur en överbliven aluminiumplåt och skruva fast. Blev bra men nu börjar det bli trångt om saligheten…

Då det inte finns en chans i helvetet att varvräknaren ska få plats så Goprokameran kan filma den satte jag den där jag kan se varvet själv i alla fall, senare ska jag försöka bygga om den till en kompakt panelmätare precis som för T2 så den ryms under kåpglaset den med.

2.5 timme ikväll, 785.5h totalt.

Published inJU-01 gasturbinsbygge

4 Comments

  1. fixarerik fixarerik

    Kåpan ser snabb ut .

  2. Björn Björn

    Varför envisas med att montera mätarna under kåpan? Det är väl bara under uppstart du har en chans att se något i alla fall.
    Montera allt i bakkåpan o filma med gopro kameran, bör väl räcka med en rödlampa i kåpan om oljetrycket skulle försvinna under körning…

    • Johansson Johansson

      Björn: Jag vill nog allt kunna se vad som händer med tempen och laddtrycket under körningen också, en fesen lampa är inget man litar på direkt…

      Fixarerik: Hoppas det! 🙂

      Jesper: Tack!

  3. Jesper Jesper

    Vad kul och se att allt börjar ta sig nu, väldigt stiligt bygge måste jag säga!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.