Skip to content

Och hur mår lilla motorn då?

Nu är det spännande att se hur motorn ser ut invärtes efter att ha körts relativt hårt i 5 km, är allt skit inuti eller har jag lyckats få det att hålla ihop med smörjning och allt?

Efter att ha plockat ut motorn ur ramen kunde jag hänga av kedjan och ta ut sekundärdrevet i växeln, lite smånervöst att få se om det är blånerat och nedslitet för då måste jag bygga om rubb och stubb.

Nämen ser man på! Det ser ju väldigt trevligt ut det här, lite blankslitet där kuggingreppen sker men annars inga tecken på överhettning eller slitage. Det funkar alltså med 2 bar oljetryck i spridarna som jag körde på.

På pinjongen är det lite mer blankslitet men bara på ytan, inga tecken på värme där heller. Jag ska mäta hur djupt ingreppet sker och kolla om jag behöver schimsa ihop dreven en aning. Någon drevexpert som läser får gärna kommentera bilderna.

Inne i motorn då? Jag vet att det läcker olja någonstans så frågan är bara vart, när jag tog av höljet syntes det i alla fall att vi högg ved bredvid hojen. Massa små träflisor i olika stadier av förkolning… 🙂

Utan att ha hunnit ta loss rotorn kunde jag i alla fall se att det läcker olja förbi kolvringstätningen bakom turbinhjulet, förmodligen det som gjort att det rök rätt friskt ur motorn under provkörningen innan Speed Weekend.

Jag ska lossa kompressorhöljet och sätta oljetryck på lagren för att kunna se närmare vart det läcker någonstans, bortsett från det så ser motorn förvånansvärt osliten ut. Gott så!

En timmes jobb med detta, 813h totalt.

Published inJU-01 gasturbinsbygge

5 Comments

  1. bjursingen bjursingen

    Tjo!
    Härliga nyheter!
    Hoppas oljan sprutar där det ska!

  2. Daniel Daniel

    Ett tips för att se hur pinjongen greppar i drevet är att sno lite modellera av barnen och täcka dreven, monter ihop och rotera, ta isär och kontrollera. Det funkar rätt bra om man har rengjort grundlig. Då ser man ganska tydligt hur de greppar i varandra. Risken är om de greppar i för hårt/tight i varandra att de blir varmgång och härdning släpper och det blir ras och knas i maskineriet. Jag fick under stenåldern trixa en hel del med några växellådor som jag byggde om till en a-traktor…

  3. Så imponerad av bygget.. Grymt. Så glad att jag fått vara lite delaktig i detta, om än bara kladdat på lite färg… Ser ned spänning på vad som.händer framöver.. Nästa år tar vi med Bonneville Esso Express till speed weekend..
    Garageandersson..

    • Johansson Johansson

      Tusen tack Johan! Esso Express kommer göra sig mycket bra i sällskapet vid Mobackens depå på Speed Weekend! 🙂

    • Olov Olov

      Fyfan va bra Johan!!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.