Skip to content

Motorgenomgång

Isärtagningen av gasturbinmotorn fortsätter, jag har blivit erbjuden hjälp med att tolka kuggslitaget i växellådan så här kommer några närbilder på pinjong och krondrev.

Slitaget är jämnt och väldigt ytligt, svårt att ta kort när det blänker men det går inte se att det skulle nöta mer på något speciellt ställe på tänderna.

Krondrevet ser även det väldigt jämnt slitet ut, det mörkare radien längst till vänster på tänderna är inte nedsliten utan bara en nyansskillnad på slitytan. Man ser i botten mellan tänderna att ytan är osliten och smått rostfläckad där det inte varit något ingrepp.

För en lekman ser slitaget ganska så bra ut, men ni som kan det här får gärna kommentera. Tanken är att göra färdig lådan och sätta ihop den igen för att slippa ha den i delar över hela arbetsbänken när jag ska fortsätta greja med gasturbinen.

Jag tog en titt på kraftturbinhjulet och märkte att det satt lite väl löst, det är en slags kuggkrans på båda sidor av turbinnavet som gör att det låser sig på axeln och jag lämnade med avsikt ett litet glapp så turbinhjulet skulle kunna centrera sig själv. Det verkar ha satt sig lite efter körningarna så jag svarvade av några anliggningsytor ett par tiondelar för att det skulle sitta stabilare.

Jag gjorde även en ny slags låsning till centrumskruven, tidigare var det hål borrat genom skallen men det var ett smärre helvete att få alla fyra hål att linjera så jag slipade ett spår i skallen istället.

Sen har jag hittat en orsak till det massiva oljeläckaget under körning, jag testade att trycksätta oljetanken för att se om det var någon por i svetsfogen och hittade en drygt 10 cm lång spricka längs ena sidan som jag måste ha missat att laga. Tanken sprack ju som bekant under en provkörning pga en alltför klen avluftning.

Jag hade väldigt mycket olja i tanken under tävlingen så när jag gasade iväg lär nivån stigit upp till sprickan och tryckts ut, det har nämligen känts väldigt konstigt om det skulle ha varit ett läckage inuti motorn för då borde hojen rykt jävulen om den här mängden olja tryckts ut inuti brännkammaren.

Jag törs inte säga att det är den enda anledningen till läckaget men en väldigt bidragande orsak är det i alla fall. Två timmars jobb idag, 815 h totalt.

Published inJU-01 gasturbinsbygge

5 Comments

  1. Fixarerik Fixarerik

    Skönt att du hittade en läcka i alla fall.
    Som jag sa tidigare är jag fruktansvärt imponerad av hela prestationen så långt !
    Det tråkiga är väl att du missat drygt 800 avsnitt av Melodifestivalen. ..

    • Johansson Johansson

      Som tur är så har fästmön spelat in alla avsnitt på VHS så en vacker dag ska jag sätta mig med rosa bubbel och regnbågslackade tumnaglar och njuta tre veckor i sträck. 🙂

  2. Da Bear Da Bear

    Rättelse, givetvis menar jag indikatorklocka och inte bladmått 🙂

  3. Da Bear Da Bear

    Jag vet ju då man har justerat kuggflankspelet på en vanlig bilbakaxel så har iaf jag använt krita på kuggen för att se så att kuggen faller där jag vill ha dem, sen kan man väl använda bladmått för att bestämma själva spelet? jag förnimmer mig en volvo 960 bakaxel som jag ställde kuggflankspelet på fast då hade jag korrekt mått från tillverkaren att tillförlita mig på, har för mig att slitbilden samt mått fanns i verkstadshandboken men det kanske inte finns något rek för just din låda.

    • Johansson Johansson

      Jag har fått tag i en pdf på hur man justerar in bakaxlar så jag ska rengöra växeln ordentligt och testa lite olika schims, jag har inte så många olika tjocklekar men kommer förhoppningsvis hitta hyfsat rätt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.