Så där, nu vet ni vad en fluga ser sekunden innan den sugs in i en Rolls Royce Viper.
Nog med trams nu. Delvis på grund av störningar från tändmodulen verkar det inte funka att mäta varvet med en magnetisk pickup på startmotoraxeln, som tur är så sitter varvräknar-generatorn kvar på motorn vilket jag upptäckte när jag gick igenom alla elscheman. Inte lätt att gissa sig till vad alla attiraljer är på en sån här motor, enbart sunt bondförnuft kommer man tyvärr inte speciellt långt på…
Efter att ha skruvat loss den, provkört med skruvdragare och räknat ut utväxlingsförhållandet på drivaxeln kontra turbinvarvet kunde jag mäta fram att den ger exakt 70Hz vid fullt motorvarv och 7.7Hz på tomgång. Kanonfint att det funkar för nu kan jag lätt se om motorn nått tomgångsvarv innan jag släpper startmotorn vid uppstart.
Sen skruvade jag isär batteriväljaren för att bygga in en s.k. safety feature, för att vara 100% säker att inte råka kortsluta batterierna satte jag dit ett manuellt stopp på vredet så det inte går vrida ända till läget 1+2.
Tjo!
En fluga? De har väl fasettögon?
Jag tror nog att det är det sista som eventuella grannar, hundar o ungar ser.
Du är klok som en bok du Björn. 🙂
Tjo!
Hej och hå vad det händer grejer!
Blir perfekt att prova nya lövblåsen kjell-arne och blåsa höstlöven över till nya grannen så han blir van.
Kör hårt!
Men lite tur kanske även min gamla Seat blåser över så jag slipper ha den rostburken ståendes på gården!