Skip to content

Bådar gott inför fredag!

Nu har proppen släppt lite med bygget av nya motorn till hojen, jag har börjat rita upp motordelarna som ska skäras ut i CNC-plasma och igår snickrade jag ihop ett par lagom stora träflaskor till sandgjutningen.

Kvällens potatis blev alltså att se om det går använda de 3D-utskrivna gjutformarna. Jag siktade sanden närmast gjutformen för att undvika klumpar och sen packade jag sanden i omgångar med en trästör.

Så här långt har jag testat tidigare, men nu beger jag mig ut i obanad terräng. Kopparrör används för att forma gjutkanalen i mitten och de två avluftningskanalerna på sidorna, det är viktigt att få inloppet där biten är som tjockast så att avstelningen sker där sist. Annars blir det lätt porer och gropar när det stelnar.

Ni ser att jag pudrat delningsplanet med talk för att inte de två flaskornas sand ska fastna ihop. Mer sand, bankande, sand, bankande och sen kunde jag dra ut rören och lossa på den övre flaskan. Med pungen rätt i brallan lyfte jag ut gjutformen ur sanden med hjälp av ett par träskruvar och lätt knackande med baksidan av en mejsel.

Bättre än sist helt klart! Några små flisor har gått men det går lätt att fila till när biten är gjuten. Nästa form till rakning!

Tror ni inte på fan att den släppte också, betydligt lättare än jag kunnat tro. Ni kan se avluftningshålen som har fått ett par kanaler ditkrafsade så den smälta aluminiumen kan ta sig ut.

Nu står den färdiga sandformen och väntar på att min pannberedskap ska ta slut så jag kan värma upp smältugnen, jag törs inte ge mig på något sånt när jag när som helst kan bli inringd till jobbet för att laga nån bottenasktransportör som smullit av. På fredag är jag ledig så då bär det till! Håll tummarna.

Published inGjutningJU-02 motorbygge

2 Comments

  1. Björn Björn

    Än så länge ser det ju som du vet var du gör…. ,-)

    LYCKA TILL !

  2. Orre Orre

    Det här ska bli mycket intressant blir att hålla tummarna hela veckan för säkerhets skull 😉

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.