Skip to content

Nu ökar vi svårighetsgraden lite…

För några kvällar sedan började jag såga ut styrofoambitar till att lost-foam gjuta lagerhuset, men när jag tog ett par steg tillbaka och såg hur eländigt det såg ut slängde jag dom åt helvete och bestämde mig för att göra det ordentligt istället.

Jag började alltså rita upp en sandgjutningsform för lagerhuset, med en twist dessutom som ni kanske anar på de utstickande delarna.

Bara att ladda tråd i skrivaren och köra igång! Ni ser hålen för styrpinnarna som kommer användas för att passa ihop bitarna när det ska göras sandform.

18 timmar senare låg de här två bitarna och väntade på mig i skrivaren.

I morse ritade jag upp kärnformarna.

Det är kanske läge för lite pedagogik nu så det klarnar lite vad fan jag håller på med, jag ska nämligen gjuta med sandkärna för att få ett hålrum inuti lagerhuset. Ett ämne som på svenska kallas för vattenglas (sodium silicate på anglosaxiska) blandas i sand och packas i kärnformarna, sen gasar man formen med kolsyra vilket reagerar med vattenglaset så det blir stenhårt. Kolla in Myfordboy´s film så fattar ni:

Jag skrev ut kärnformarna och det blev rätt bra, tyvärr fuskade jag lite med limstiftet på glasskivan så det släppte lite i kanterna men det gör inget.

Här ligger alla gjutformarna till lagerhuset, jag har beställt en liter vattenglas så när den dyker upp ska jag göra ett försök med gjutningen. Det ska bli jäkligt spännande då jag länge gruvat mig för att ge mig på sandkärnor då det ser rätt krångligt ut.

Tjo flöjt!

Published inGjutningJU-02 motorbygge

7 Comments

  1. Orre Orre

    Ho Ho allt bra?
    “Vi” börjar få abstinens nu hörru 😉

  2. Olov Olov

    En variant på “plastpåsemetoden” som dessutom kanske skulle hjälpa gasen att tränga in kunde väl kanske vara att använda vakuumkammaren jag har för mig att du fixade.

    Först suga ur luften och sen skicka på kolsyrat.
    Kan behövas en stor kammare till stora delar dock.

    Men micro låter ju enklast! 🙂

    • Johansson Johansson

      Min vacuumkammare är lite grest så det får nog bli CO2 och påse tror jag. En gammal internetbekant mailade mig igår och berättade lite om mikrovågshärdning av sandkärnor, tydligen blir det rätt varmt så jag tror inte att PLA-formen kommer gilla det speciellt mycket.

  3. stene stene

    Ja vist kan jag göra det. Jag har gjutit div delar till motorer, tex insugsrör. När jag har gjutit insugsrören har jag använt en form för kärnan som har varit långa och krokiga. Har då använt en lång smal mejsel för att göra hål i kärnan så kolsyran kommit i överallt. Problemen jag har nu är krympsprickorna som jag inte lyckas få bort. Har testat många saker men inte hittat rätt.

    • Johansson Johansson

      Intressanta gjutprojekt! Jag fick nyss tips av en bekant att härda kärnorna i mikrovågsugnen istället för med kolsyra, enligt honom funkar det bättre. Kanske något som skulle minska sprickbenägenheten?

  4. stene stene

    Jag har använt vattenglas till mina gjutkärnor. Funkar mycket bra!!! Kom ihåg att gör hål i gjutkärnan så kolsyran kommer in överallt. Det gjorde inte jag i början, blev några som gick sönder då.

    • Johansson Johansson

      Tack för tipset! Har du lust att berätta mer om dina gjutprojekt?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.