Skip to content

Formsättning till lagringsinrättning

Då sandkärnan verkade bli bra så var det dags att göra resten av gjutformen klar, jag tog bilder steg för steg ifall nån är intresserad av att se hur det går till. Här har jag precis packat den undre träramen (flaskan) och vänt på den, notera styrstiften i den övre halvan av gjutpluggen.

Här sitter de tu ihop, barnpudret är för att få en fin släppyta mellan träflaskorna.

Efter att ha packat i sand i den övre träflaskan med ett par kopparrör på plats för att forma kanalerna för ingjut och avluftning delade jag på dom, här håller jag på skära kanalerna från dessa kanaler in till pluggen.

Försiktigt försiktigt lyfta ur pluggarna ur sanden…

Nu till den mest spännande operationen, nämligen att placera sandkärnan i hålrummet!

Jorå, det gick utan att knäcka kärnan. Puhh lixom.

För att undvika minitabben jag gjorde sist när jag inte hade nog med vätskepelare och fick lite porer på ytan gör jag dessa förhöjningar av gjutsand, tänk vad man lär sig mycket på youtube!

Nu står gjutformen klar för att användas, håll tummarna inför morgondagens gjutning!

Published inGjutningJU-02 motorbygge

8 Comments

  1. Ser att du har gjort två kanaler.
    Antar att den ena är till för att fylla på metallen och den andra för att ventlillera ut luften?

    är det inte risk att det blir en luftficka kvar när du inte har ventilationen i toppen? eller är det något som man bara lurar sig på fotona?

    Varför gör man förhöjningar på båda kanalerna om den ena är till för avluftning?

    Väntar med spänning på gjutningen 🙂

    • Johansson Johansson

      Tommy: Precis så, en kanal för att hälla ner aluminiumen och en annan för att luften ska kunna slinka ut. Egentligen bör man väl ha avluftningen på högsta punkten men det kan gå ändå, speciellt med det ökade trycket som kommer av de förhöjda kanalerna.

      Har man bara förhöjning på ena kanalen rinner det ju ut ur den andra innan nivån blivit nog hög.

      AndreasL: Tackar! Det är lite jobb och pengar att bygga gjutanläggningen men när väl grejorna finns är det väldigt enkelt att göra gjutningarna, betydligt mycket lättare än att handfräsa fram bitarna ur en solid knul.

  2. AndreasL AndreasL

    Väldigt imponerande , underhållande och intressant att följa dina upptåg.

    Gjuta egna delar är ju extremt ballt,.
    Men oj vilket jobb och mkt detaljer som ska stämma för att få det bra. Jag väljer att fortsätta titta på andra som gjuter. 😉

  3. Björn Björn

    Väntar med spänning på resultatet nu!
    Lycka till.

  4. Orre Orre

    Kommer gå kanon!

    Jag förstår dock inte riktigt vad den utstickande delen på kärnan är till för? För själva kärnan i sig är väl för att göra ett “hål” där axeln mellan turbinhjulen ska gå igenom?

    • Johansson Johansson

      Det är en oljesump där oljan som passerat lagren ska samlas och sugas tillbaka till tanken genom hål som borras senare.

      • Orre Orre

        Då är jag med igen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.