Skip to content

Paniken kryper på..

Jo det är inte utan att paniken börjar krypa sig på.

Varje år säger vi att vi ska börja i god tid till nästa år men alla som håller på med sån dära räjsing vet mycket väl att det är kvällen före allt brukar hända. Jag har haft väldigt fullt upp med annat på slutet så det här har bara fått stå tillbaka men nu går det inte att skjuta på längre. Nästa helg har vi absolut deadline på en provstart innan tävlingshelgen och en liten “att göra lista” finns.

*En till bränslepump till EBK´n måste på, inkluderar rör och eldragning.

*En ny justerbar oljetrycksregulator måste tillverkas då den gamla (som varit med sen den allra första sparken!) började pulsera hejdlöst på trycket ifjol. Det blir en mycket kraftigare fjäder i den nya då jag tror det är problemet.

*Oljereturen från regulatorn måste dras om då vi tror det var det som orsakade oljetrycksfallen vid provkörningarna här hemma på sjön ifjol.

*Två nya avgastempmätare ska installeras.

*Gasreglaget till EBK´n ska flyttas ut på styret, detta för att man måste smyga av EBK´n för att inte motorerna ska släcka sig. Kan vara trevligt att ha motorernas hjälp för att snabbt och smidigt kunna ta sig av tävlingsbanan. Tidigare år har man fått handskuva sparken flera hundra meter till närmaste avfart vilket varken går snabbt eller svettfritt.

*Sen ska det läggas till en potentiometer för att snabbt kunna minska och öka på bränsleinsprutningen på ena motorn.  Den vänstra motorn har gått på lägre laddtryck än den högra, har ni noterat att jag stått med datorn inkopplad i depån så är det just det jag hållit på med. Till skillnad att man va tvungen att ändra detta i koden till programmet och va tvungen att stänga av vid omkodningen. Nu ska man kunna justera detta i drift. Skriva om programmet behövs för detta också..

*Kolla över diffusa kabelskarvar. I fjol stog vi utan gasol för att förvärma ena motorn framme på startplattan. Inte rätt ställe för att börja rota i glappa kablar…

Så när det nu är utrett vad som skulle göras va det bara att sätta igång!

Började med att plocka bort dom gamla oljereturledningarna från regulatorn och plugga anslutningarna i tanken. Problemet tros vara att dom gick in i taket på oljetanken, rakt ovanför insuget till pumpen. Så när oljan gosat till sig lite efter en stunds drift så tog förmodligen oljestrålen från regulatorn med sig luft ner i insuget till pumpen och där av svajigt oljetryck. Returen från den nya regulatorn kommer dras in direkt in i sugledningen till pumpen istället. Plockade även bort den gamla regulatorn.

Sen började jag med den nya pumpen till EBK´n. När Anders gjorde spridarrören på EBK´n satte han en t-koppling i mitten och sen ett grenrör till tre spridare på varje sida. Så det va bara att byta ut t-kopplingen mot två vinklar och koppla den gamla pumpen till den ena och börja dra rör mellan den andra och den nya pumpen. Hade skaffat alla grejor trodde jag men när jag började rota såg jag att jag glömt att vi har en backventil för att det inte ska rinna in bränsle av självfallet från tanken. Som tur va fanns det ett par att knycka från den gamla sparken. Knäckte till rören så nu fattas det bara några slangklämmor.

Sen monterade jag avgastempmätarna, inga dyra saker men dom är åtminstone lika dåliga bägge två så man borde i alla fall kunna se om nåt inte står riktigt rätt till. Vi har inte tänkt behöva ligga på “plocka allt som går gränsen” för då skulle man vilja ha ett par riktigt bra mätare..

Kollade över ett par skarvar till två bränsleventiler, bytte till två tätade kontakter så förhoppningsvis ska det vara säkrare än förut. Har några till att gå över.

Sen började jag svarva på den nya regulatorn. Fjädern blir en ventilfjäder från en a-fordsmotor. Användbara till mycket har vi konstaterat, gjorde några fjäderbelastade sprängbleck till Olle Anderssons kompressormatade RR Meteor V12´a som han kör traktorpulling med med just sånna fjädrar. 🙂

Började med själva huvudklumpen som ska husera ventilkägla och fjäder. Drog en 1/2″ rörgänga i botten och svarvade ur för fjädern och justering från andra hållet.

Avslutade med att sticka lite kylflänsar. Ingen racing utan kylflänsar, det vet ju alla!

Nya tag imorgon!

 

Published inTwin Turbo Jetspark Mk3

One Comment

  1. Thomas Thomas

    Kul å se att det är på g inför speed!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.