Skip to content

Fräsporr och regulatorknorr

Stegade iväg mot verkstan i morse och fortsatte med regulatorn. Började med att svarva till locket ovanför fjädern där justerskruven ska husera. Sen va det till att borra och gänga lite hålbild. Få borra hålbild med rundbord eller delningsapparat är nåt alla borde få prova. Kul är det när bitarna passar ihop som om dom vore köpt.

Försänkte skruvarna bara för att man kan. 🙂 Man ser det gängade hålet för justerskruven i mitten.

Sen va jag tvungen att plana av för utloppet ur regulatorn, planade av alla sidor för lite roligare utséende.

Sen borrade och gängade jag en 1/2″ rörgäng även där.

Sen svarvade jag till den o-ringade tryckbrickan och ventilkäglan.

 

 

Och nedan ser ni resultatet. Den gamla som ligger bredvid blev gjord på tiden då det varken fanns utrustad svarv eller fräsmaskiner i verkstan och den tog nog lika lång tid att tillverka.. 🙂

Dessvärre så löstes inte problemet med slående oljetryck. 🙁

Resten av dagen gick åt till att grotta i det.. Det mest troliga är att det har med luftfickor i smörjsystemet att göra. Har provat lufta bort så mycket jag kan och det verkar ha gett resultat men det är fortfarande inte bra men nu vibrerar bara trycket, det slår inte som det gjorde förut.

Det blir lite småpyssel på kvällarna nu i veckan och sen tror vi att det är läge för en provstart framåt helgen.

Published inTwin Turbo Jetspark Mk3

11 Comments

  1. mats mats

    hel underbart bygge mannen lucka till med alla felsökningar o lycka till på speed weekend

  2. Thomas Thomas

    Jävlar vad racing den nya utstrålar! Den gamla var ju av mera brutal design! Kan bara hålla med om den högre formen av nöjdhet som infinner sig när man gjort något med rundmatningsbord! Hoppas du får ordning på pulserandet

    • Olov Olov

      Har lagt fram ett hus nu så vi borde komma ihåg att ta med det! (kanske) 🙂

      • Thomas Thomas

        Haha, chansen har ju ökat iaf!

  3. Skogsfinnen Skogsfinnen

    Det är annars hur tät käglans största diameter är mot cylindern som bestämmer hur dämpad käglans rörelser blir. Försök se till att fjäderutrymmet ovanför käglan också är avluftat då luft ficka inte dämpar alls.

    • Olov Olov

      Luftade regulatorn igår kväll och allt blir bättre men det blir inte riktigt hundra.
      Nu fladdrar det ett knappt ett halvkilo med väldigt hög frekvens, förut slog den två till tre gånger i sekunden.
      Ju trängre desto bättre dämpning antar jag?
      Kanske skulle prova göra en trängre i så fall!
      Tips är alltid bra för dumskallar som inte begriper 🙂

      Just att det blir svårluftat var också nåt som slog mig igår. Har aldrig ens reflekterat över att man kan få bråka med luft i smörjsystemet förut. Men man lär sig! 🙂
      Borde vända filterhållaren upp och ner och regulatorn borde man kanske hänga neråt istället för att ha den stående.

      • Skogsfinnen Skogsfinnen

        Tja, trängre kolv ger mer dämpning. Om mer dämpning är bättre eller sämre vet de som kör med stumt asfaltchassie på grusväg… Gör man kolven ganska tät först, så går det att fila in lite spår för att förhoppningsvis få önskad function? Exempel http://www.krachtcorp.com/wp-content/uploads/2012/05/SPV-SPVF_GB_03-121.pdf Notera luftningsskruven [5]. (konstaterar ni har en skoijig delay på kommentarerna som gör att man framstår som senildement då man yrar om samma saker fler gånger =)

        • Johansson Johansson

          Det är för att du inte skriver in nån epostadress, nu måste jag manuellt godkänna varje meddelande du skriver.

  4. Skogsfinnen Skogsfinnen

    Dämpningen av regulatorns kägla består I huvudak av hur tätt den största diameter svarvats. Se till att Volymen med fjädern vätskefylls för luft I fjäderutrymet dämpar inget alls.

  5. Bjursingen Bjursingen

    TJO!
    Snyggt jobbat!
    Lycka till med prov starten!

  6. Skogsfinnen Skogsfinnen

    Fina saker. Trots att den tidigare modellen även hade sin tjusning så kan man nog skönja en viss utveckling. Oljereturen till suglinjen är något iaf jag skulle undvika.. Det vill bli just svårluftat och instabilt.. On ni har möjlighet tt lägga returerna längst bort möjligast från suget. Samt lite bafflar (även stålnät fungerar) för att skilja den skummiga oljan från avluftad. Håller tummarna för mera fina körningar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.