Skip to content

Heldag med sparkskruvning inför Speed!

Efter att Olov fixat det mesta med oljeregulatorn och annat grovmeck tog vi hela lördagen till att göra klart det sista småplocket och veva igång sparken för att se så allt funkar inför tävlingen nästa helg. Det drogs en hel del el, vi drack ur två termosar kaffe och klurade runt lite framtida sparkplaner som får förbli superhemliga än så länge.

Published inSpeed Weekend 2016

8 Comments

  1. Skogsfinnen Skogsfinnen

    Tjusigt! VAd har ni för TC RPM och ~massaflöden poå denna?

    • Johansson Johansson

      Vi har ingen mätning av varvtalet på gasturbinerna än, det står på att göra-listan men hanns inte med till i år. Maxvarvet lär ligga på lite drygt 80.000rpm och ett kombinerat massflöde på 1.6kg/s.

  2. Björn Björn

    Va, 5 dagar innan o inget totalhaveri? Vad skall ni göra med all tid nu?

    • Johansson Johansson

      Jag vet, det känns helcrazy.

  3. Orre Orre

    Nästa spark måste ju ha JU-1 som drivkälla, fast vänta det var väl rätt taskig verkningsgrad om man inte kör som du gör på hojen eller hur?

    Fan då sket det sig direkt… Men tufft hade det sett ut.

    • Johansson Johansson

      Med efterbränning borde JU-01 knuffa ur sig runt 100kg dragkraft, så på en liten streamlinad spark bör det kunna röra på sig rätt så fint trots jetdriften.

      • Orre Orre

        Dåså jag röstar för att det blir en gasturbin-spark av JU-01 när två:an är klar!

        • Johansson Johansson

          Frågan är om det är lönt, den kommer ha mindre effekt än den spark vi har idag och att den är mycket lättare är mest en nackdel då den blir nervösare i hög fart.

          Tanken är god, och nåt ska den användas till men fan vet om det blir en till efterbrännande jetspark. Kanske en turboprop-spark? *ondskefullt skrockande*

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.