Skip to content

Lördagsfilm!

Med gårdagens repa i färskt minne trodde vi att felet var funnet, så var inte fallet utan vi höll på jävlades hela dagen med att få bukt med att motorn släcker sig en bit ut på banan. Vi körde säkert 6 repor och testade alla idéer vi hade men vi fick ge oss till slut.

Vi har i alla fall konstaterat att felet sitter i oljesystemet, oljetanken borde ha invändiga skvalpplåtar och sitta bakom turboaggregaten så inte accet slår upp oljan i returerna. Sen har äntligen Olov insett att elpump är mindre strul än den 4-taktspump vi tjurat på med sen starten, fartvinden verkar fucka upp gången på fyrtaktaren så det är många saker som kan göras bättre.

https://youtu.be/y2hZsGVzSJA

Allt som allt en grym helg, 139.2km/h i toppfart och en hel spark med oss hem, inga allvarligare olyckor, vädret var kanon och tävlingen flöt på fint. Tusen tack till Landracing-gänget som anordnat tävlingen!

 

Published inSpeed Weekend 2016

4 Comments

  1. mats mats

    jag undrar om det inte går att montera et bateri o sen låta den driva en el pump vet ej om det går men lycka till med att lösa problemet

    • Johansson Johansson

      Fråga Olov, precis det har jag sagt i säkert 6 år men han tjurar på med sin fyrtaktare han. Nu tror jag han börjar inse fördelarna med en elpump så vi ska testa den jag har på hojen och se om den rår med att hålla oljetrycket i sparkturbinerna.

  2. Anonym Anonym

    Hej!
    Har en fundering angående att motorn slocknar under körning. Eftersom turboinsugen sitter snett i förhållande till fartvinden så undrar jag om det kan bli någon turbulens som i sin tur stör kompressorn så att motorn släcks ut eller går dåligt. Kul i övrigt att allt är helt och ser fram emot nya försök.
    Hälsningar
    Stig Larsson
    Östersund

    • Johansson Johansson

      Hej Stig! Bra tänkt, det skulle mycket möjligt kunna bli ett problem när det går lite fort. Just i det här fallet såg vi på hjälmkameran att oljetrycket sjunker till 3bar så att tryckvakten klipper bränslepumparna så vi är säkra på att felet sitter i oljeförsörjningen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.