Skip to content

Fotogenförvärmning till JU-02

För att slippa kånka runt på en gasolkruka på tävlingarna tänkte jag tillverka en så kallad kero starter, ett 12 volts glödstift ihopbyggt med en fotogenspridare som ger en liten eldflamma som man förvärmer brännkammaren med. Som bekant förvärmer jag JU-01 med gasol som tänds med ett tändstift och allt det slipper jag nu.

Då jag inte kommer behöva någon vatteninsprutning på JU-02 är idén att fylla fotogen i vattentanken och mata fotogenförvärmningen från den, det skulle bli ett jävla krångel med flera magnetventiler och grejs ifall jag ska blöda av fotogen från huvudbränsleledningen till detta så ett helt eget bränslesystem till förvärmningen är enklast.

Jag hann ungefär halvvägs till en proveldning ikväll, allt är gjort i 253MA så det tål värmen. Så här är det i alla fall tänkt att fungera, en film från Gerald Rutten och hans fantastiskt fint byggda GR220:

Published inJU-02 motorbygge

2 Comments

  1. Orre Orre

    “kommer inte behöva vatteninsprutning”

    Men är det inte bra att ha tillgång till så mycket effekt som möjligt?
    Fast det kanske är en lätt grej att bygga så du kan ha bägge i framtiden om/när du behöver mer effekt?

    • Johansson Johansson

      Grejen är att den inte kommer ge speciellt mycket effekt på JU-02, att det ska funka på JU-01 är till viss det för att kompressorn är underdimensionerad i förhållande till avgasturbinen så vattnet kompenserar för detta.

      Åker jag inte fort med 250+hk är det inte motorn det sitter i utan aerodynamiken, det ska gå åka en bit över 200mph på en engelsk mile med den effekten.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.