Skip to content

Provstart av hojen idag

Det hade äntligen blivit dags att veva igång turbinhojen igen efter vinterns modifieringar. Finväder ute, nyäten och nyskiten så förutsättningarna kunde inte vara bättre!

Det jag kom underfund med efter testet var:

  • Varvräknarna till gasturbinen och drivlinan fungerar men måste justeras in.
  • Avgastempen är lika hög som tidigare men betydligt lägre än under One Mile i fjol vilket måste ha varit ett mätfel pga en okalibrerad tempmätare.
  • Motorn startar mycket lätt tack vare modifieringen på axiallagret.
  • De nya avgasstyrningarna låter mig starta hojen inuti garaget så jag slipper kånka ut den nåt mer!

Det jag däremot inte blir klok på är varför avgastempen sticker iväg när jag har motorn på tomgång och bromsar kvar drivlinan, visst det blir högre mottryck med stillastående drivlina men om jag startar motorn med bakhjulet låst är ju tempen ok. Släpper jag loss bakhjulet för att sen bromsa kvar det igen sticker tempen…

Det kanske blir något fenomen att gasproducerns turbin stallar, vad vet jag? Jag har lagt ut frågan till polarna på JATO så vi får se i natt vad dom kommer fram till för teorier.

Tjo!

Published inJU-01 gasturbinsbygge

One Comment

  1. mats mats

    jag har ingen aning om gas turbinrer men kan det vara som på andra motorer att om du linar motorerna så att do går snålt så blir det hög temp på avgaserna

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.