Skip to content

Sammanfattning av helgen

Kort resumé av helgen var det dags för, jag har klippt färdigt alla gigabyte film som togs till ett par korta klipp.

Som sagt, hela lördagen regnade bort och jag och Bjurs vaknade 06:00 på söndag av regnsmattret på husbilstaket, väderradarn på nätet såg hoppfull ut så vi klev upp och kokade på en kanna kaffe för att få igång hjärnkontoret igen efter en excess av folköl och James Bond-kakor kvällen innan.

I väntan på att banan skulle torka upp pratade jag mig till att få köra en lugn testrepa bara för att få känna på hojen, jag resonerade som så att om det skiter sig helt med tävlingen har jag i alla fall fått ett par kilometer i sadeln.

Som tur var så slutade det regna och tack vare vind och snabba bilar så torkade banan upp på ett par timmar, så när jag hade laddat batteriet och fyllt upp med fotogen lajnade jag upp och körde.

Tydligen så klarar inte spridarna av att flöda mer fotogen än förra året då jag inte får upp laddtrycket mer än 2.6 bar, så jag hade samma effekt som i fjol. Tack vare en bättre start och mindre luftmotstånd pga kåpjobbet i vinter ökade jag den officiella toppfarten från 267km/h till 284km/h vilket jag är skitnöjd med!:tummenupp

GoProfilm med GPS-hastighet och G-kraftsmätare inlagda, avgastempen var sjukt hög men det sket jag i och höll stumt. 🙂

Till nästa år ska jag bygga klart vatteninsprutningen, då höjer jag laddtrycket lite och framförallt sänker avgastempen. Då bör den magiska trehundringen vara inom räckhåll!

Nä, nog med hojar nu på ett tag. Nu ska det byggas jetspark! 🙂

Published inJU-01 gasturbinsbyggeOne Mile 2016

2 Comments

  1. Orre Orre

    Grymt bra jobbat och grattis igen till pers!

    Hinner du inte klart med JU-02 till nästa år?

    Vill tacka också för att du lägger upp alla din projekt för allmän beskådan, vi är nog många som följer som själva är födda med tummen i arslet men som älskar att följa såna här byggen trots vår egen oförmåga.

    • Johansson Johansson

      Tack Orre!

      Jag vill köra ett år till med JU-01 för att se hur fort det går åka med den, förutsatt att jag inte hittar en komplett härdsmälta när jag öppnar motorn så klart för då är det lika bra att byta till JU-02.

      Det är nog minst ett års jobb i testbänk med nya motorn innan den är uttestad och justerad så den går köra med, inte lönt att slänga i den i hojen bara för att behöva plocka i och ur den ett dussin gånger för att bygga om.

      Varsågod, kul att folk vill läsa om våra blandade haverier och bravader. Speciellt såna som du som kommenterar lite nu och då, det uppskattas ska du veta!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.