Skip to content

Kick-off inför Speed 2017!

Kick-off, ni fattar va? Kick är ju spark på utrikiska och…….ähh nu skiter vi i det.

Med årets hojtävlande avklarat var det hög tid att spotta i tassarna och ta tag i sparken, det har gått mer eller mindre åt helvete ett par år nu tack vare strul med tappat oljetryck så nu har vi bestämt att bygga en helt ny oljetank efter konstens alla regler.

Felet med den gamla tanken är dels att den saknar skvalpskott inuti men mest av allt att oljenivån hamnar oroväckande högt i förhållande till turboaggregatens lagerhus, det blir alltså väldigt dålig avrinning från lagren och då oljetanken sitter framför snurrorna gör accelerationen att oljan slår bak och upp genom returslangarna in i lagerhusen. Obra deluxe kan man sammanfatta det med…

Så, nu kommer vi använda den gamla tanken som en torrsumpstank där en pump suger upp all olja som rinner ner i den och pumpar upp den i en stående oljetank som jag bygger fast bakpå bränsletanken. En smal och hög 12 liters oljetank skvalpar det inte runt i och oljan får god tid att lufta av sig mellan varven, dessutom kommer den kylas väldigt effektivt av bränslet som är vägg i vägg med oljan.

Så här långt hann jag i går kväll, jag var tvungen att dubbelkolla med Olov hur många anslutningar det ska vara på oljetanken. Han har för övrigt tagit på sig uppdraget att bygga om den 4-taktsmotordrivna oljepumpen så det sitter dubbla pumpar på axeln, en för tryck och en för torrsumpen. Målet är som vanligt att ha sparken körbar tills isen på Mosjön lägger, får se om vi missar det grovt som vanligt i år också… 🙂

Published inTwin Turbo Jetspark Mk3

4 Comments

  1. Thomas Thomas

    Ni börjar i oroväckande god tid i år, vad ska ni göra i hela vintern?
    Vaxa medarna? Planera matsedeln?
    Trodde nästan att Olov skulle ge upp otto motordriften av oljepumpen men det kanske var att gå för långt…..
    Ska bli grymt spännande att se vad den kan prestera utan flame out!

    • Johansson Johansson

      Det lär nog lösa sig, jag har en hoj som ska rivas för inspektion och partiell ombyggnation och det lär ta några vintermånader att få till.

      Apropå motorpumpen så är det snarare jag som börjat inse fördelarna med den, det är en rätt kompakt pjäs om man jämför med en elpump och ett rejält batteri. Nu ska vi dessutom haka på en till oljepump för torrsumpen och det borde vara en rätt enkel operation i och med att man bara stackar två hydraulpumpar på varandra.

      • Thomas Thomas

        Haha, vet inte varför jag ifrågasätte vad ni skulle göra i vinter med tanke på alla projekt ni håller på med.
        Var bara “ovanligt” tidigt, i normalfallet har ju inte ens sparkbygget börjat vid den här laget.
        Föresten hur varm gick hojen på one mile?
        Lycka till med modifieringarna!

        • Johansson Johansson

          Det kändes liksom läge att ta tag i sparken nu i god tid, så fort vi får i ordning den kan jag lägga krutet på hojen resten av vintern/våren vilket kommer behövas.

          Enligt avgastempmätaren drygt 1000°C efter turbinen vilket inte kan stämma då det skulle ha blivit tomtebloss av turbinvingarna med dom temperaturerna, det måste vara ojämn förbränning som ger en hot-spot just där mätsonden sitter. Ska forska i det när jag öppnat upp motorn, jag har fått tips om att bygga en annan sorts spridare som kanske kan lösa problemet.

          Tack!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.