Skip to content

Racebussbygge och lite hojskoj…

Jag har börjat samla ihop lite prylar till racebussen jag ska bygga av skåpbilen, det blir nog inget finlir i första skedet utan mer att bygga nåt som funkar och eventuellt göra det bättre senare efter att ha bott i den några gånger. Värme blir en enkel 230v elradiator, eventuellt gasolkamin men jag är lite skeptisk till gasol där man ska sova. Risken är att man inte vaknar nåt mer…

Mot framväggen i skåpet ska jag snickra ihop två 60cm breda våningssängar som ska tjäna som stuvhyllor för depåtält, skinnställ osv osv under färd, sen har min käre morbror erbjudit mig ett husvagnskök med gasolplattor och gasolkylskåp han har ståendes så det ska monteras in tillsammans med några utdragslådor för bestick och skit.

Hojen kommer lastas med hjälp av mc-lyften så den backas in i skåpet, jag tror jag har räknat ut ett smidigt stöd som bakhjulet styrs upp på så den står stadigt inför fastsättning med spännband. Jag vill kunna lasta in och ut hojen helt själv utan hjälp ifall det kniper, mc-lyften får sen plats på golvet bredvid hojen.

Till elförsörjningen kommer jag ha ett par rejäla stationärbatterier och en inverter från Inverterbutiken.se, dom säljer massa olika inverters med ren sinusvåg så det går köra all sorts elektronik på dom. Jag har läst mycket gott om dessa så jag ska beställa en 500w inverter från dom. Den ska driva en klass-D förstärkare och ett par stativhögtalare så vi kan lyssna på högkvalitativ könsrock medans vi skruvar/sover/äter korv och jag ska även ladda kameror, laptop och driva nån enklare belysning. En fastmonterad batteriladdare kommer underhållsladda batteribanken så fort jag har tillgång till nätström vilket inte är att ge sig fan på att man har jämt.

Det här blev en jävla massa svammel ser jag, för att liva upp stämningen lite lägger jag in ett par bilder på min nya JU-02 motor instoppad i hojramen!

Den sitter ju som en smäck där tycker jag, inga som helst problem att få plats med startmotorn framför den heller. Dräneringen på oljan blir svår att ta rätt neråt pga fotogentanken men det går lösa genom att vinkla ut dräneringsrören åt sidorna lite.

Men, först ska gamla motorn få bekänna färg minst ett år till. Den har mer att ge känner jag, speciellt om jag får ordning på vatteninsprutningen.

Published inJU-02 motorbyggeRacebussen

2 Comments

  1. Björn Björn

    Jaha, här kom svaret på min tidigare fråga om vatteninsprutningen.
    Finns det något förhållande av diameter och längd som du måste ta hänsyn till? Om du ökar diametern måste motorlängden öka då också?
    Om du nu planerar att montera vatteninsprutning på JU-01(01.5) kommer det bli vatteninsprutning direkt till JU-02 eller är det ett utvecklingssteg att “ha i bakfickan” om inte effekten blir tillräcklig (JU-02.5)?

    • Johansson Johansson

      Menar du diameter/längdförhållande på motorn? Nä, inte direkt utan det är längden på turbinaxeln som styr. Kruxet är att få plats med tillräckligt stor brännkammarvolym för att få ner lufthastigheten till nivåer där flamfronten är stabil så förbränningen sker på rätt ställe och inte halvvägs ner genom turbinhjulet. Därav den större diametern på JU-02 jämfört med JU-01, JU-02´s kompressor flödar nämligen nästan dubbelt så mycket luft som JU-01´s.

      Helt klart “ha i bakfickan” för JU-02, turbinhjulet på JU-01 (som förövrigt är exakt samma som på JU-02) är för stort i förhållande till kompressorn så jag kan kompensera detta till viss del med vatten/spritinsprutningen. Sen lär det säkert ge effekt på JU-02 också men om jag får ut de 250+hk som det är beräknat så lär nog inte effekten vara den begränsande faktorn längre utan snarare designen på kåporna.

      Den dagen jag ska ut i öknen och köra lär vatteninsprutningen vara ett bra sätt att kompensera för den höga lufttemperaturen, så den lär garanterat komma till användning någon vacker dag. 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.