Skip to content

KISS i oljereturen!

Åhua tänker ni, det lät inte så värst trevligt. Jag kan lugna alla ni hormonstinna ungmöer som slaviskt följer vår blogg (jag antar att det kan vara någon strögubbe som är här och läser också) med att det är den utrikiska förkortningen “Keep It Simple Stupid” som menas och inget annat.

Det är nämligen som så, att min ursprungliga idé med en tudelad oljeretur (för att kunna få ut röret genom motorhöljet) som ni ser här ovanför blev både krånglig och osäker i det att man inte kan veta säkert om rörkopplingen glidit ihop till 100% eller inte.

Alltså blev det till att tänka om lite.

Den flotta O-ringskopplingen kapades bort och åkte i skrotbingen, sen förlängde jag returröret en bit som ni ser och tillverkade ett litet fästöra som skruvas fast mot baksidan av kompressorhuset.

Tanken är att jag ska göra en slimmad hylsa som passar utanpå detta rör med en O-ring inuti, det blir en betydligt stabilare koppling än den förra och jag kommer kunna se att bitarna passar ihop som dom ska när jag monterar ihop motorn.

Jag ska senare kapa ur brännkammaren för att tillåta en aning expansion vid uppvärmning utan att den tar i returröret.

Tjo!

Published inJU-02 motorbygge

Be First to Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.